edició 2022
silenci - sant jeroni de la murtra (badalona)
del 25 d’agost al 3 de setembre
L’edició del 2022 serà del 25 d’agost al 3 de setembre sobre el tema el Silenci al monestir de Sant Jeroni de la Murtra, a Badalona (Barcelona).
Sant Jeroni de la Murtra és un antic monestir gòtic situat a la Vall de Betlem, dins la serralada de Marina i proper a la ciutat de Badalona. Va pertànyer a l’orde dels jerònims i va ser fundat, el 1416, pel mercader barceloní Bertran Nicolau, sobre l’antiga casa de Ça Murtra. Els monjos el van habitar fins al 1835, data de la seva crema parcial. Afectat per la desamortització de Mendizábal, el monestir va ser subhastat i es va convertir en colònia d’estiuejants durant molts anys. El 1947, la Sra. Francesca Güell i López va comprar el lot principal per tal de convertir-lo en recinte de solitud i silenci i, també, per aconseguir-ne la restauració.
El festival vol reivindicar el valor històric i gòtic del monestir i en especial, de la voluntat de Francesca Güell, amb la finalitat de promoure el silenci i la reflexió en la societat contemporània.
col·laboradors especials
conreu sereny cooperativa
Conreu Sereny SCCL és un projecte d’agroecologia dedicat a la producció i comercialització de verdura i fruita ecològica a la zona Barcelonès Nord.
Des de finals de 2014 és una cooperativa de treball associat sense ànim de lucre, però el projecte va néixer el 2010 com a associació, fruit d’una inquietud compartida per revitalitzar la pagesia en zones periurbanes. Volien recuperar el cultiu en terres en desús, seguint pràctiques agroecològiques i a la vegada creant espais d’integració per a persones que es troben en situacions socials o laborals vulnerables.
vall de betlem
la sargantana cooperativa
El projecte de recuperació de la vinya al voltant del Monestir de Sant Jeroni de la Murtra neix de la voluntat de la cooperativa La Sargantana d’impulsar iniciatives d’activitat econòmica al Barcelonès Nord, que tinguin com a missió el desenvolupament del territori i la posada en valor d’entorns d’alt interès patrimonial, cultural i natural, i que contribueixin a construir un nou escenari de reactivació econòmica sostenible i de participació col·lectiva.
Recuperen la vinya del Monestir per tal de produir vi amb pràctiques agrícoles ecològiques i regeneratives i també per a posar en valor tant els espais naturals de la vall com el seu patrimoni cultural i arquitectònic. Tot això ho volem fer des de la perspectiva de l’economia solidària, obrint el projecte a la participació col·lectiva i tenint en compte valors com la sostenibilitat i el retorn al teixit social del territori per tal que l’activitat tingui un impacte positiu i enriquidor. La vinya vol ser un entorn de convivència pública i de coneixement. Per aquest motiu ofereixen activitats de caire cultural, formatiu i de lleure obertes a la ciutadania del Barcelonès
area, espai de dansa i creació
Escola privada oberta l’any 1986 a Barcelona, on s’imparteixen classes regulars, des de nivell principiant a nivell avançat, de diferents tècniques de dansa contemporània, “release”, contacte improvisació, dansa clàssica, base tècnica i tallers d’improvisació i composició per potenciar una formació completa i preparar l’alumne per al ventall més ampli d’exigències professionals. La formació es completa amb classes teoricopràctiques d’altres tècniques que ens apropen al cos des d’un altre lloc.
Area és també un centre de recerca i creació on a través de tallers es propicia l’acostament de l’alumne a altres disciplines artístiques i als seus creadors. Tot procés creatiu és també un procés de transformació personal. No només tenen com a objectiu la formació de futurs ballarins i creadors professionals sinó també cuiden amb respecte cada persona perquè pugui assolir els seus objectius de forma integral.
fotografia
Fotografies de Sergi Panizo.
programació
microdansa
2 i 3 de setembre
12 projectes de microdansa
3 de setembre, 21h
reconeixements de premis i cloenda del festival
graella
divendres 2
Artista | Escenari | Hora |
JORDI MAS BALADO | Claustre | 18:30h |
DIEGO GARRIDO / IRON SKULLS CO | Porteria | 19h |
CLAUDIA AUZINGER | Horta Conreu Sereny | 19:30h |
MARIA ESTELA ROBELLÓ i FRANCESCO SINOPOLI | Refetor | 19:30h |
ALICIA REIG i ALBERTO JOSÉ LUCENA | Cuina | 20h |
CLÉMENTINE TÉLESFORT | Absis | 20h |
dissabte 3
Artista | Escenari | Hora |
JORDI MAS BALADO | Claustre | 17h |
ÍRIA LLENA GASOL | Refetor | 17h |
DIEGO GARRIDO / IRON SKULLS CO | Porteria | 17:30h |
ANNA FONTANET | Cuina | 17:30h |
THOMAS NOONE DANCE | Absis | 18h |
ÍRIA LLENA GASOL | Refetor | 18h |
ROBER GÓMEZ i VIRGÍNIA GIMENO | Refetor | 18:30h |
DUETEATRE (ANDREA ERASO i LISA REVENTÓS) | Vinya Vall Betlem | 18:30h |
ANNA FONTANET | Cuina | 18:30h |
CIA. MIQUEL BARCELONA | Cuina | 19h |
THOMAS NOONE DANCE | Absis | 19h |
ALICIA REIG i ALBERTO JOSÉ LUCENA | Vinya Vall Betlem | 19h |
ROBER GÓMEZ i VIRGÍNIA GIMENO | Refetor | 19:30h |
CLAUDIA AUZINGER | Porteria | 19:30h |
DUETEATRE (ANDREA ERASO i LISA REVENTÓS) | Vinya Vall Betlem | 19:30h |
MARIA ESTELA ROBELLÓ i FRANCESCO SINOPOLI | Jardí | 20h |
CLÉMENTINE TÉLESFORT | Absis | 20h |
CIA. MIQUEL BARCELONA | Cuina | 20h |
escenaris singulars
Monestir |
Absis |
Refetor |
Claustre |
Cuina |
Porteria |
Galeria Fundació Catalunya-Amèrica |
Jardí |
Horta Conreu Sereny |
Vinya Vall de Betlem |
reconeixements de premis
El festival 15m2 va fer un lliurament de premis remunerats amb 4 categories:
– Premi Interpretació
Clémentine Télesfort – El cos mai menteix
– Premi Creació Escenogràfica
Diego Garrido / Iron Skulls Co – Nunca Bailare solo
– Premi Arrel i Memòria
Cia. Miquel Barcelona – Perquè aquest cos sigui aquí
– Premi Públic
Diego Garrido / Iron Skulls Co – Nunca Bailare solo
L’equip de valoració estarà integrat per representats de la localitat i el territori, professionals del sector i un crític especialitzat en dansa contemporània.
– Javier Bustamante, membre de la comunitat del monestir, poeta i gestor cultural.
– Mònica Gálvez, productora d’art, escenògrafa i gestora cultural badalonina.
– Maria Rovira, ballarina i coreògrafa amb trajectòria internacional.
– Jordi Sora, crític especialitzat en dansa contemporània.
activitats de coneixement i territori
conferències en línia
Silencio: enigma o misterio?
dijous 25 d'agost, 19h
conversa i debat amb JAUME AYMAR RAGOLTA (doctor en Història de l’art, URL)
activitat gratuïta, conferència en línia amb la plataforma zoom (en castellà)
El silenci és una actitud vital que de vegades es pot interpretar i en moltes altres és per ser contemplada.
Jaume Aymar
Jaume Aymar i Ragolta (Barcelona, 1957) és sacerdot de l’Arxidiòcesi de Barcelona i doctor en història de l’art per la Universitat de Barcelona(1993). És professor de la Facultat de Filosofia de la Universitat Ramon Llull, on ha impartit assignatures d’història, història de l’art, estètica i iconografia, i cursos sobre mitjans de comunicació per a educadors. Vas ser degà de la Facultat de Filosofia de la Universitat Ramon Llull i director de Ràdio Estel i Catalunya Cristiana.
En el camp de la recerca, és autor de nombrosos llibres i articles, i ha organitzat exposicions temporals i permanents. L’any 1994, va promoure la fundació de Ràdio Estel (106.6 FM). És president de la Fundació Catalunya-Amèrica, destinada a la recerca i difusió de les relacions entre Catalunya i el continent americà, i membre fundador de l’Àmbit d’Investigació i Difusió Maria Corral. Ha pronunciat conferències fora d’Espanya a Bucarest (Romania), a Taichung (Taiwan), a Seül (Corea), a Santo Domingo (República Dominicana) i a Santiago (Xile).
Música i silenci
dijous 1 de setembre, 19h
conversa i debat amb MAGDA POLO PUJADAS (doctora en Filosofia, UB)
activitat gratuïta, conferència en línia amb la plataforma zoom (en català)
En l’àmbit de la música el so sempre ha ocupat un lloc primordial, mentre que al silenci se l’ha considerat només una “carença de so”. A partir de les segones avantguardes artístiques del segle XX, el silenci ha anat però conquerint el seu espai fins a guanyar-se ser una part important de l’essència ontològica de la música. L’estudi i les experimentacions que va fer del silenci John Cage centraran la conferència. Amb aquestes premisses s’iniciarà després un debat sobre el silenci en l’art.
Magda Polo
Magda Polo Pujadas és doctora en Filosofia i professora titular d’Estètica i Teoria de les arts i Història de la música de la Universitat de Barcelona. Forma part de diversos grups de recerca competitius de la UB. Ha estat IP del grup de recerca consolidat AASD (2017SGR326) de l’AGAUR i és IP del grup internacional EICA (Real Academia de España en Roma). És autora de més de trenta llibres, d’entre els quals destaca: Estética de la música. La música de cine (2008), La música dels sentiments. Filosofia de la música de la Ilustración (Primera edició 2011, Segona edició 2017), Historia de la música (Primera edició 2010, Segona edició 2011, Tercera edició 2014, Quarta edició 2016, Cinquena edició 2020), Música pura y música programática en el Romanticismo (2011), Estètica (2012), Pensamiento y música a cuatro manos. La creatividad musical en los siglos XX y XXI (Primera edició 2014, Segona edició 2015), Filosofía de la danza (2015), El cuerpo incalculable (2018), Pensamiento musical (Primera edició 2019, Segona edició 2020). Com a poeta ha publicat: Gris alma (2019), A contratemps (2019), A contratiempo (2020), Filosofía crepuscular (2020), El olvido de la gravedad (2021) i Batecs en compàs d’espera (2022).
Ha estat presidenta de l’A FAD, creadora i directora dels TTOO de Barcelona i Presidenta de la UNE. Ha estat creadora i directora de diversos espectacles interdisciplinaris com Babilòna (2010), Scriptum (2010), Sinestàtic (2011), Ad libitum (2011), Antídot (2012), Volaverunt (2012) i Quartet de corda per a violoncel sol en Sol major (2012).
taula rodona en línia
Las Murtras, un movimiento para la soledad y el silencio
dimarts 30 d'agost, 14.30h Colòmbia, 15.30h Xile, 21.30h Espanya
diàleg amb els integrants de RED DE MURTRAS de Colòmbia, Xile i Espanya
activitat gratuïta, taula rodona en línia amb la plataforma zoom (en castellà)
Una Murtra és una casa que acull persones que es retiren a fer solitud i silenci. No fer res, meditar, pregar, contemplar, escriure, llegir, crear, prendre distància de la vida quotidiana, preparar un examen… són molts els motius per acudir a aquests espais. Als anys setanta del segle passat es va començar a encunyar aquest estil a l’antic monestir de Sant Jeroni de la Murtra (Badalona) i aviat la iniciativa va saltar els murs. Actualment hi ha diverses “murtres” al món vinculades entre si per la Xarxa de Murtras.
La solitud i el silenci conviden a escoltar, a reposar. Però així com del silenci neix la paraula, del repòs s’origina el moviment. Què ens mou i ens commou quan estem tot sol i en silenci?
Integrants de la Red de Murtras:
Murtra Bellavista del Silencio (Barichara, Colòmbia) |
Murtra Santa María del Bosque (Fúquene, Colòmbia) |
Murtra Santa María del Silencio (Chiu-Chiu, Xile) |
Murtra Galilea (Cadis, Espanya) |
Murtra Santa María de la Escucha (Vic, Espanya) |
Sant Jeroni de la Murtra (Badalona, Espanya) |
jornada ambiental
divendres 26 d'agost, 8-11h
anellament i cants d’ocells a la murtra amb JORDI FELIU (enginyer tècnic forestal)
Una jornada d’introducció a l’anellament científic d’ocells i al reconeixement i identificació de cants a l’entorn de la Murtra. L’anellament és un mètode d’estudi de la biologia dels ocells, els seus desplaçaments i la seves relacions amb el medi natural. És un mètode basat en el marcatge individual, que ens permet recollir informació sobre la seva biologia, i especialment pel que fa als seus desplaçaments.
A part de la sessió d’anellament, a través de l’escola dels cants d’ocells, identificarem algunes de les espècies més habituals de la Murtra i voltants. El reconeixement i identificació de cants és una altra tècnica d’estudi per detectar les espècies d’ocells.
Jordi Feliu
Enginyer tècnic forestal per la Universitat de Lleida. Ha estat responsable de diverses campanyes d’anellament a Catalunya com a anellador expert de l’Institut Català d’Ornitologia. Ha estat coordinador del seguiment ornitològic al Parque Nacional de las Tablas de Daimiel realitzat per la Fundación General de la Universidad de Castilla-La Mancha i actualment és tècnic de la Secció Activitats Cinegètiques i Pesca Continental de la Generalitat de Catalunya.
activitat gratuïta amb places limitades
tast de vins
Vins blancs de la Mediterrània en consciència plena
divendres 2 de setembre, 18h
tast de vins organitzat per Vall de Betlem. Enocultura Cooperativa / La Sargantana Coopertiva
El tast vol ser un viatge per la Mediterrània a través dels seus vins. Ho farem emprant tècniques de treball sensorial que ens ajudin a entendre el vi des d’una nova mirada neta de prejudicis i aprofundint en la pròpia experiència personal. Comptarem amb el guiatge d’un psicòleg i instructor de mindfulness perquè,a través de l’atenció plena a les pròpies emocions, pensaments i sensacions que es produeixin en el mateix moment de tastar un vi, arribem a viure una experiència nova i enriquidora.
instal·lació itinerant
SENSE
divendres 2 i dissabte 3 de setembre, 8-21h
instal·lació itinerant a l’entorn del monestir de Kata Balogh (LAS PRÁCTICAS)
SENSE
~sentir/significado/intuir/sensación/percibir/sentido (en)
~without (cat)
SENSE és una instal·lació itinerant que convida a recórrer els espais al voltant de la Murtra des d’un lloc (potser oblidat), reactivant la nostra capacitat de percebre l’entorn a través dels sentits, obrint un espai per al silenci, l’observació i la escolta.
Kata Balogh
Artista multidisciplinària que investiga les possibilitats que ofereixen els espais
públics i els espais no convencionals per a la creació contemporània, a través de la interacció, joc, reflexió i presència del cos humà en relació amb l’espai. Des del 2019 és co-directora del col·lectiu LAS PRÁCTICAS amb Lucia Carrano, dedicant-se a la investigació artística en espais públics, generant projectes en col·laboració amb diferents centres culturals de Barcelona.
El 2021-22 crea la seva primera peça de carrer: W@zap#..?, amb el suport del Cc. Barceloneta, Cc. Teixonera, nunArt Guinardó i l’Institut Francès de Barcelona. Actualment està cursant el Màster: “Performing Public Space” a la Universitat Fontys, Tilburg, Holanda.
escultura amb ferro
Silenci en murtra
divendres 3 de setembre, 21h
presentació de l’escultura Silenci en murtra com a resultat de l’Obra de síntesi de l’edició 2022
L’obra de síntesi és una de les conclusions de l’edició del festival, un procés de construcció d’obra física a partir de l’eix temàtic de reflexió. Una creació de naturalesa diversa i heterodoxa, que pot ser literària, visual o plàstica, tant des de un punt de vista artístic, científic, com documental.
12 projectes de microdansa
I escoltar l'herba com creix
Dissabte 3 | Cuina | 17:30h |
Dissabte 3 | Cuina | 18:30h |
Fins a on podríem aguditzar la nostra percepció sensorial? Que passaria si augmentés la nostra ràtio d’escolta. I si poguéssim escoltar l’herba com creix? IEHCC és una peça que confronta la nostra relació amb el silenci i els paisatges que en poden sorgir.
Anna Fontanet
Ballarina, creadora i artista independent amb seu a Barcelona. Les seves creacions giren entorn de l’escolta activa, la composició instantània i la creació d’instruments auto-generatius. Entrellaçant les arts digitals i les arts de moviment en diàleg performatiu i coreogràfic. Com a creadora s’interessa per obrir espais de comunicació entre el moviment i el pensament crític, l’empeny la curiositat i l’instint.
fitxa artística
Idea, creació i interpretació: Anna Fontanet |
Assessorament dramatúrgic: Alba Sanmartí |
Composició musical: Anna Fontanet |
Producció: Cia. Anna Fontanet |
Fotografia: Aida Vargas |
Amb el suport de: Fabra i Coats, fàbrica de creació, Trangantdansa i La Poderosa |
Durada: 15 min. |
Fotografies: Aida Vargas
Alicia Reig i Alberto Lucena
Coincidir queriendo
Divendres 2 | Cuina | 20h |
Dissabte 3 | Vinya Vall de Betlem | 19h |
– Hola cuánto tiempo.
Sí, parece que va a empezar a llover.
Ayer vi un elefante azul cruzando el cielo estrellado de la coche.
– ¿Qué hacemos?
Yo bien, ¿Y tú?
– Yo, Silencio.
Coincidir queriendo vol parlar de necessitats i temps, alçades, espais, camins i silencis. De la dificultat i facilitat de l’enteniment mutu, del que compartim i del que no, de com ens mostrem davant de l’altra i en quin nivell de consciència decidim relacionar-nos.
Alicia Reig
Original de Villena (Alacant). Apassionada pel moviment, la dansa, la naturalesa i els processos creatius. Amb formació en dansa espanyola i dansa contemporània ha treballat com a ballarina al projecte GoOD d’Asun Noales, en Ritmes de la Mediterrània de la mà de Roberto Olivan i en la producció Animal de sequía de Sol Picó, entre d’altres. Comença ara el seu camí artístic amb peces com Una maquinación de lo insensato, participant en certàmens com Burgos-Nova York, Sólodosendanza i properament a Masdanza i al festival Manhattan. Actualment porta entre mans l’espectacle Non sum qualis eram amb el músic Toni Prats. La peça Fugant juntament amb Federica Fasano i Esther Mondejar i aquest últim projecte que comença a fer els seus primers passos Coincidir queriendo, a la companyia d’Alberto Lucena.
Alberto José Lucena
Artista i animador, actualment escric i practico el crear, jugo amb la composició audiovisual, poso músiques i faig collage. Investigo i practico com afinar el nostre instrument amb nous patrons per desenvolupar una autoimatge clara, donar-li direccions i posar-la en moviment per arribar a un estat de possessió.
Treballo actualment al costat de María Cabeza de Vaca com a intèrpret a Catástrofe y la fúria, i amb la ballarina Alicia Reig amb el duet de dansa Coincidir queriendo. En escènic he treballat a La plaza amb El conde de Torrefiel; a la pel·lícula Rainbow dirigida per Paco León com a ballarí i assistent de moviment; al Festival Escena Mobile amb El loco, com a coreògraf i ballarí; el Festival Brama amb la peça Caber de pie; i amb Juan Luis Matilla, Cia. Mopa, a l’espectacle Error.
fitxa artística
Direcció, coreografia i interpretació: Alicia Reig i Alberto Lucena |
Durada: 16 min. |
Fotografies: Connie Rico
Maria Estela Robelló i Francesco Sinopoli
Nostos
Divendres 2 | Refetor | 19:30h |
Dissabte 3 | Jardí | 20h |
Nostos és una peça de creació que parteix del moviment per construir un lloc de passatge, uns llimbs. En aquest lloc el temps es dilata fins als extrems per donar pas a allò que el nostre cos amaga entre els seus plecs, els seus òrgans, els seus músculs i ossos: la nostra història.
Maria Estela Robelló
Actriu, cantant i ballarina. Es forma a l’Institut del Teatre de Barcelona a l’especialitat de teatre musical. Formada en dansa contemporània amb diferents professionals del sector.
Francesco Sinopoli
Actor format a l’Institut del Teatre de Barcelona a l’especialitat de teatre físic. Ha treballat com a performer amb Olga Mesa i Francisco Ruiz de Infante i amb Adrienne Hod ha explorat temes com la intimitat del performer.
fitxa artística
Interpretació: Maria Estela Robelló i Francesco Sinopoli |
Dramatúrgia: Marta Gastón |
Durada: 15 min. |
Fotografies: Jordi Vidal
Íria Llena Gasol
Anatomia d'una banyera
Dissabte 3 | Refetor | 17h |
Dissabte 3 | Refetor | 18h |
Com es sent una veu sota l’aigua? La banyera és l’espai de creació on experimentem amb els sentits i emmudim la paraula, mitjançant el moviment, les vibracions i la llengua de signes us proposo escoltar a través de la pell i la mirada.
Íria Llena Gasol
Coreògrafa i intèrpret llicenciada en Educació, ha presentat “solos” i duets de dansa contemporània (HER, Veu en Blanc i ANATOMIA D’UNA BANYERA) en diferents cicles i festivals del territori nacional. Estudia llengua de signes per formar-se com a intèrpret en LSC.
La seva línia de treball es caracteritza per la fusió i la investigació del moviment, la incorporació a escena d’altres llenguatges i la col·laboració amb artistes interdisciplinaris.
fitxa artística
Direcció i coreografia: Íria Llena Gasol |
Ballarina i intèrpret: Íria Llena Gasol |
Tècnic i disseny de llums: Artur Díaz Barbagli |
Assistent tècnic: Lluís Torroja |
Dramatúrgia i text: Maria Salarich |
Estilisme i vestuari: Luisina Sánchez i Ambar Murgia |
Composició sonora: Kuoka Productions |
Text – Ballar de parlar: Júlia Peró |
Disseny visuals i grafismes: Jordi Siscart Ribes |
Il·lustració, imatge representativa de l’obra: Sonia Alins |
Estètica i escenografia: inspirades en el llibre Anatomia d’una Banyera, de Júlia Peró |
Durada: 20 min. |
Fotografies: Olga Segura (a dalt) i Jordi Siscart (a baix)
Rober Gómez Luque i Virgínia Gimeno Folgado
Punteggio Per Due Corpi
Dissabte 3 | Refetor | 18:30h |
Dissabte 3 | Refetor | 19:30h |
Aquella abraçada va ser com un sospir; esdevenint el silenci, enmig d’una gran simfonia, capaç de donar sentit a tota l’obra.
biografia
Virgínia Gimeno Folgado i Rober Gómez són graduats en Dansa contemporània per l’Institut del Teatre de Barcelona i van ser membres del postgrau d’IT Dansa, la jove companyia de Catherine Allard. Els dos intèrprets han tingut una gran trajectòria com a ballarins, treballant amb coreògrafs i directors d’escena de prestigi internacional, i han actuat en companyies i teatres d’arreu del món.
L’any 2008 van coincidir en la companyia Gelabert-Azzopardi, de Cesc Gelabert i Lydia Azzopardi, on nasqué una forta amistat, admiració artística i el desig de crear plegats.
En l’actualitat, la Virginia dirigeix la companyia: Adoctrinades, on en Rober hi participa ballant en una de les seves peces més emblemàtiques: WhiCh. En Rober és membre fundador del Hotel Col·lectiu Escènic. L’any 2021 inicien la seva col·laboració, com a coreògrafs associats, amb el procés creatiu de Punteggio Per Due Corpi. El passat mes d’octubre van guanyar el primer premi de coreografia, en el Bionic Festival a Madrid, amb KI la seva última peça creada en conjunt.
fitxa artística
Autoria: Rober Gómez |
Coreografia i interpretació: Rober Gómez i Virgínia Gimeno Folgado |
Música: Partita for 8 singers, Nº 3. Courante, Caroline Shaw |
Vestuari: Susana Rodríguez Varela |
Audiovisual: Tramuntana TV, the Jump TV i Tristan Nucifera |
Fotografia: Figueres es Mou, Tristan Nucifera i Jordi Blanco |
Coproducció: Figueres es Mou |
Agraïments: Agitart, Museu Empordà, Figueres en Mou, Dansa Metropolitana, Centre Cívic Baró de Viver, Nidart i Espai Ruscalleda |
Durada: 17 min. |
Fotografies: Tristán Nucifera (a dalt) i Jordi Blanco ( a baix)
Diego Garrido / Iron Skulls Co
Nunca bailare solo
Divendres 2 | Porteria | 19h |
Dissabte 3 | Porteria | 17:30h |
Com es pot expressar allò inexpressable? El sentiment de pèrdua, l’esperança. Es pot expressar només amb moviment, amb dansa, aquest silenci?
Una visió particular de com entendre i interpretar les nostres emocions i transformar-les per a delit dels sentits. L’harmonia corporal, els moviments de l’artista i la posada en escena transcendeixen allò merament físic, ens transporten a una dimensió més onírica, misteriosa i plena d’esperança.
Diego Garrido
Nascut a Valladolid, va començar a ballar b-boying de manera autodidacta. L’any 2013 va completar la formació de dansa contemporània a l’escola Varium de Barcelona. Des de llavors ha anat descobrint altres disciplines artístiques, les quals ha anat aplicant a la seva forma de moure’s.
Un dels cofundadors d’Iron Skulls Co, punt d’inflexió a la seva trajectòria, que l’ha enriquit a nivell artístic i personal, treballant en grans festivals i teatres de tot el territori nacional i internacional.
fitxa artística
Direcció i interpretació: Diego Garrido |
Música: Our Lord Debussy, A Winged Victory For The Sullen. |
Vestuari: Diego Garrido |
Textos: Alejandro Samaniego |
Fotografia: Olga Segura |
Vídeo: Vicente R |
Residència artística: Cal Gras |
Durada: 15 min. |
Fotografies: Olga Segura
Jordi Mas Balado
geo sound of silence
Divendres 2 | Claustre | 18:30h |
Dissabte 3 | Claustre | 17h |
La proposta escènica combina els hipotètics climes sonors corresponents a diferents èpoques del monestir, en conjugació amb les particularitats del lloc, la meteorologia corporal i la historicitat. Es proposa rememorar essències dels paisatges transcorreguts al llarg del temps i fer ressonar les memòries sonores del lloc.
Jordi Mas Balado
Exploro la meteorologia del cos, movent-me entre la investigació artística i l’activisme ambiental. Em considero generador cultural des de l’exploració eco corporal dels llocs. Busco nodrir els contextos biofísics a l’escala local a través del diàleg transdisciplinari.
fitxa artística
Creació i coreografia: Jordi Mas Balado |
Dispositiu escenogràfic i vestuari: Fiona Capdevila |
Producció: Matèria orgànica.org |
Durada: 17 min. |
Fotografies: Fiona Capdevila
en col·laboració amb el Festival Píndoles -Teatre breu en espais vius
Dueteatre (Andrea Eraso i Lisa Reventós)
We Would Prefer Not To
Dissabte 3 | Vinya Vall de Betlem | 18:30h |
Dissabte 3 | Vinya Vall de Betlem | 19:30h |
We Would Prefer Not To és una peça de teatre físic que ens presenta les ferides de dues dones que des de la seva por a la solitud, i per la seva manca d’amor propi, es busquen l’una a l’altra en un viatge inevitable. Una amistat, un enllaç que no reconeix els seus marges, que sorgeix des de la necessitat i desborda el fins aquí. Addicció, afecció, dependència. Vicis que intoxiquen moltes de les relacions que mantenim avui dia.
Andrea Eraso
Andrea Eraso neix a Barcelona. Debuta com a actriu amb Odisseus a la Sala Beckett. Es forma i treballa com a intèrpret a Buenos Aires. Al 2019 realitza treballs de publicitat, videoclips i de ficció (Merlí, Donde Caben Dos, Fase 5…). S’inicia amb l’assistència de direcció amb Oriol Broggi i crea la Cia. Dueteatre juntament amb la que inicia la seva faceta de docent. Estrenen La Resta de les Coses (Porta 4) i We would prefer not to (festival Píndoles).
Lisa Reventós
Lisa Reventós neix a Barcelona. Es gradua al Col·legi del Teatre de Barcelona. Al 2018 se’n va a viure a Buenos Aires, on s’especialitza en teatre físic i performance. Actua a ANSIA de Desireé Du Val a la fàbrica IMPA i a The show of life must go on dirigida per Marina Otero a l’Espacio Sísmico. Al tornar crea la Cia. Dueteatre juntament amb la que inicia la seva faceta de docent. Estrenen La Resta de les Coses (Porta 4) i We would prefer not to (festival Píndoles). Al 2021 crea la Cia. LaVertebral amb qui s’estrenen a la Fabra i Coats. També realitza treballs de ficció (No voy a pedirle a nadie que me crea, i Rock Bottom).
fitxa artística
Dramatúrgia: Dueteatre |
Direcció: Dueteatre (Andrea Eraso i Lisa Reventós) |
Interpretació: Dueteatre (Andrea Eraso i Lisa Reventós) |
Vestuari: Dueteatre i Carla Roch |
Durada: 15 min. |
Fotografies: Carla Roch
en col·laboració amb Area, Espai de Dansa i Creació
Claudia Auzinger
Out of Order
Divendres 2 | Horta Conreu Sereny | 19:30h |
Dissabte 3 | Porteria | 19:30h |
Out of Order és una investigació corporal del control/ordre i descontrol/caos. S’observa un personatge en un viatge espacial i emocional per sistemes de control i descontrol. La dansa com a recerca d’un equilibri intern desenganxat d’impactes que ens envolten. Travessant règims d’ordre, de deures, d’eficiència, que alimenten l’obsessió i la bogeria.
Claudia Auzinger
Ballarina i creadora, nascuda a Àustria i des del 2019 amb seu a Barcelona. Formada en Dansa Contemporània i en Planificació Urbanística. A urbanisme treballava en projectes de participació ciutadana i inclusió social, tant al nivell de gestió i implementació com al nivell de recerca. Com a ballarina és creadora, intèrpret, facilitadora de projectes comunitaris i estudiant perpètua.
fitxa artística
Creació i interpretació: Claudia Auzinger |
Música: Uni Sub, Alva Noto; Metallic Sonata, Desh |
Durada: 15 min. |
Fotografies: Cristina Martín
en col·laboració com a espai d’acollida
Thomas Noone Dance
Hollow
Dissabte 3 | Absis | 18h |
Dissabte 3 | Absis | 19h |
Infinites possibilitats per a un espai finit. Un moment que representa tots els temps: El gest més petit ressonant com si la terra es mogués. Una dona que expressa les nostres pors, ella mateixa un recipient buit.
Alba Barral
Ballarina de consolidada trajectòria vinculada a Thomas Noone Dance des del 2008, també col·labora com a ballarina a Cámaralucida i com a intèrpret i repetidora amb La Veronal. Graduada per l’escola superior de dansa contemporània Artez Institut of the Arts (Holanda), ha coreografiat diferents peces curtes al llarg de la seva carrera.
fitxa artística
Direcció i coreografia: Thomas Noone |
Interpretació: Alba Barral |
Música: a determinar |
Durada: 15 min. |
artista convidat
Clémentine Télesfort
El cos mai menteix
Divendres 2 | Absis | 20h |
Dissabte 3 | Absis | 20h |
Què escoltem a dins quan entrem en silenci? Quan buidem el sentit d’intenció i de voluntat, les ganes de fer o d’agradar, com parla el cos llavors, i què té a dir? En els ritmes i les pauses, en el silenci interior, emergeix el verb, l’acte i el gest, el sentit del discurs del cos.
Clémentine Télesfort
Ballarina i coreògrafa francesa amb base a Barcelona. Es va formar a TrinityLaban a Londres i posteriorment a la companyia Verve de la NSCD a Leeds, on va rebre el premi “Outstanding Achievement Award”. Ha anat desenvolupant el seu propi llenguatge coreogràfic al llarg dels anys i les seves obres s’han representat en diversos festivals internacionals des del 2014. També va treballar com a intèrpret amb coreògrafs com Guy Nader i Maria Campos, Lali Ayguadé, Anton Lachky, Jamaal Burkmar i Amit Lahav de Gecko Theatre a Anglaterra entre altres.
fitxa artística
Direcció i interpretació: Clémentine Télesfort |
Durada: 15 min. |
Fotografies: Maria Alzamora (a dalt) i Dorothee Elfring (a baix)
artista convidat
Cia. Miquel Barcelona
Perquè aquest cos sigui aquí
Dissabte 3 | Cuina | 19h |
Dissabte 3 | Cuina | 20h |
Perquè aquest cos sigui aquí és un solo que s’havia d’estrenar el març del 2020. Es un testimoni ballat que dialoga amb l’empremta i l’impromta dels cossos en la vida, les persones i el planeta.
Miquel Barcelona
De tarannà obert i trajectòria multidisciplinària, compta amb 20 anys d’experiència professional en el món de la dansa, la gestió i les arts escèniques, treballant en projectes i artistes (locals, nacionals i internacionals) com Carolyn Carlson, Juan Kruz de Garaio Esnaola, Darío Fo, Àlex Rigola, Cobosmika Company, Laura Vilar, nunArt, entre molts d’altres. Al 2017 funda la seva pròpia Companyia de la què destaquen creacions com [kórps], parrà o rojos. Actualment, es troba en el procés d’investigació del projecte Contracultura.
fitxa artística
Direcció, veu i interpretació: Miquel Barcelona |
Producció: Cia. Miquel Barcelona |
Agraïments: La Turbo, Superamas, Toni Gutiérrez, Marc Vilajuana i Ona Mestre |
Durada: 15 min. |
Fotografia: sense autoria