resum

  Vídeo resum del festival (2024).

edició 2024
l'aigua i el tèxtil, puig-reig (berguedà)

del 27 d’agost al 7 de setembre

  L’edició de 2024 serà del 27 d’agost al 7 de setembre sobre la temàtica L’aigua i el tèxtil, al municipi de Puig-reig, comarca del Berguedà (Barcelona).

  L’aigua és un element imprescindible per a la vida i és un recurs bàsic per a la humanitat. Les diverses civilitzacions al llarg de la història s’han construït i han crescut al costat dels rius, perquè el riu és energia, riquesa, progrés. El riu és vida. L’aigua i el tèxtil esdevenen dos elements inseparables en el context de les colònies industrials tèxtils, construïdes a les lleres dels rius Ter i Llobregat i dels seus afluents a la segona meitat del segle XIX, quan la industria tèxtil s’estava convertint en un dels motors més importants de la Revolució Industrial a Catalunya.

  A partir de 1858 la falta de carbó va fer traslladar la producció tèxtil a les conques dels riusper aprofitar la força de l’aigua i obtenir energia hidràulica, molt més econòmica. Aquestes fàbriques de riu van anar acompanyades de la construcció d’habitatges primer, i d’escola, església, botiga i altres serveis desprès; ja que estaven allunyades dels nuclis urbans i permetiaals treballadors i a les seves famíliesviure i treballar sense necessitat de sortir de la colònia.

  El riu Llobregat, des del seu naixement a Castellar de n’Hug fins a la desembocadura al Prat del Llobregat, va arribar a acollir 46 colònies tèxtils. A les comarques del Berguedà i el Bages és on la concentració de colònies és més alta, i al municipi de Puig-reig n’hi ha set:

– Cal Prat

– Cal Casas

– Cal Pons

– Cal Marçal

– Cal Vidal

– Cal Riera

– L’Ametlla de Merola

  Les colònies tèxtils es van basar en la fibra del cotó i l’energia hidràulica per generar filats i teixits. Aquests elements han quedat relegats a altres fonts d’energia, fibres artificials i altres productes tèxtils. Actualment, la indústria tèxtil és la segona més contaminant del món, i el riu i l’aigua continua sent una font d’energia i vida molt preuada i necessària que cal preservar.

  Estirant el fil des del procés d’industrialització a Catalunya amb les colònies tèxtils i l’ús de l’energia hidràulica, proposem una temàtica per observar l’evolució del sector i la situació social i ambiental actual. Per qüestionar quin sentit té el model de consum de roba actual: molt contaminant, efímer i desmesurat, de producte barat i de mala qualitat. Un consum completament lligat a la construcció d’una identitat esclava de la imatge i la superficialitat, en una societat globalitzada i capitalista, però conscient de la necessitat d’un canvi urgent.

  Una temàtica també per donar valor, promoure i difondre el coneixement del patrimoni industrial tèxtil, tan significatiu en el procés d’industrialització català i part important de la nostra història; que ens ajuda a entendre d’on venim, per situar-nos al present i projectar-nos al futur.

Font: El llegat patrimonial de les colònies industrials. Capítol 9. PATRIMONIS – XARXA AUDIOVISUAL LOCAL, 2021

  Informació d’interès:

col·laboradors especials

nunart guinardó

   nunArt Guinardó és un espai de creació gestionat per nunArt Creacions, una associació cultural amb seu al barri del Guinardó que va ser fundada l’any 2019 com a projecte germà de l’associació nunArt (2007-2020). nunArt Creacions té un equip directiu que en projecta una visió, però és possible gràcies a un gran nombre d’artistes, amics i entitats que a través de col·laboracions i intercanvis faciliten poder desenvolupar la tasca de manera professional.

   L’exploració individual i la creativitat artística no han de ser pràctiques restringides a l’àmbit professional de les arts escèniques, sinó que poden formar part del desenvolupament vital de qualsevol individu, a qualsevol edat, és per això que l’activitat que s’hi programa té en compte diversitat de perfils potencials.

   El nostre és un espai que, en el seu recorregut, s’ha consolidat com a centre de desenvolupament del teixit escènic, formatiu i creatiu, local i internacional, però que també vol mantenir-se obert a persones de qualsevol àmbit professional que desitgin explorar i gaudir del seu potencial humà i expressiu.

https://guinardo.nunartbcn.com/

fotografia

  Fotografies: Sergi Panizo

graella

dissabte 31

Artista   EscenariHora
ISABEL IS MY NAME   Torre Nova19h
MÍRIAM MAACH   Passeig dels Til·lers19h
ANA F. MELERO & LUNA SÁNCHEZ   Església de Sant Josep19:30h
GILLES VIANDIER   Passeig dels Til·lers19:30h
PAU ARAN GIMENO   Església de Sant Josep20h

diumenge 1

Artista   EscenariHora
RAVID ABARBANEL   Carrer de Sant Ignasi18h
LAFONTE CIA   Biblioteca18h
AMBAE COMPANY   Frontó18h
ANA F. MELERO & LUNA SÁNCHEZ   Carrer de Sant Ignasi18:30h
MÍRIAM MAACH   Frontó18:30h
CIA NADINE GERSPACHER   Teatre Nou18:30h
RAVID ABARBANEL   Carrer de Sant Ignasi19h
AMBAE COMPANY   Frontó19h
FEDERICA PORELLO & DANIEL CLARET   Teatre Nou19h
LAFONTE CIA   Biblioteca19:30h
CIA NADINE GERSPACHER   Teatre Nou19:30h
GILLES VIANDIER   Plaça de la Puríssima19:30h
ISABEL IS MY NAME   Frontó20h
FEDERICA PORELLO & DANIEL CLARET   Teatre Nou20h
PAU ARAN GIMENO   Plaça de la Puríssima20h

escenaris singulars

Colònia de Cal Pons

     Torre Nova
     Esglèsia de Sant Josep
     Passeig dels til·lers

Colònia de Cal Vidal

     Teatre Nou
     Plaça de la Puríssima
     Biblioteca
     Frontó
     Carrer de Sant Ignasi

reconeixements de premis

   El festival 15m2 va fer un lliurament de premis remunerats amb 4 categories:

– Premi Interpretació

  Ravid Abarbanel – The art of structure

– Premi Creació Escenogràfica

  Ambae Company – La veu de les (d)ones

– Premi Arrel i Memòria

   Pau Aran Gimeno – Seeking the truth

– Premi Públic

   Pau Aran Gimeno – Seeking the truth

  L’equip de valoració estarà integrat per representats de la localitat i el territori, professionals del sector i un crític especialitzat en dansa contemporània.

– Imma Comas, regidora de l’Ajuntament de Puig-reig.
– Jordi Vidal, director del Museu de la Colònia Vidal.
– Gisela Creus, codirectora del Centre de Creació NunArt Creacions de Barcelona.
– Jordi Sora, periodista cultural especialitzat en dansa contemporània.

activitats de coneixement i territori 2024

passejada nocturna

Caminada pel Llobregat en quart minvant

Dimarts 27 d’agost, 20 a 23h

Passejada amb l’ASSOCIACIÓ D’AMICS DE LES COLÒNIES INDUSTRIALS DE L’ALT LLOBREGAT i el PROJECTE LEBANNA de l’espai La Morada de Cal Marçal.

Itinerant (Puig-reig, Cal Prat, Cal Cases i Cal Pons)

Inici i final: Plaça Nova (Puig-reig)

Una passejada nocturna circular al voltant del riu Llobregat i les Colònies de Cal Prat, Cal Cases i Cal Pons, per redescobrir el territori i el patrimoni industrial tèxtil de Puig-reig, i aproximar-nos-hi amb tots els sentits. Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Puig-reig, l’Associació d’Amics de les Colònies Industrials de l’Alt Llobregat i el projecte Lebanna de l’espai La Morada de Cal Marçal.

Al final de la passejada hi haurà un petit tast de formatges locals per a tots els assistents. Cal dur calçat adequat, roba còmoda i llum, i és recomanable dur aigua.

Associació d’Amics de les Colònies Industrials de l’Alt Llobregat

L’Associació d’Amics de les Colònies Industrials de l’Alt Llobregat és una entitat creada per el foment, la promoció, la divulgació i la preservació dels valors històrics, culturals, patrimonials i naturals del conjunt de colònies industrials de l’Alt Llobregat, així com també dels aspectes socials i ambientals del seu entorn fluvial que configuren un paisatge únic i singular d’aquest territori al costat del riu Llobregat.

https://amicscoloniesllobregat.cat/

Lebanna – Espai La Morada

Annabel Garcia Circuns és membre de l’espai La Morada i responsable del projecte Lebanna. A partir de la seva recerca a nivell formatiu, vivencial i laboral, descobreix que la seva vocació és treballar amb el grup humà, independentment del col·lectiu, el gènere, l’edat. Culminant la formació de Teràpia psicocorporal del Sistema Rio Abierto, inicia Lebanna, un projecte d’acompanyament a través del moviment expressiu i la teràpia psicocorporal. Aquest últim any va rebre un ajut de dansa aplicada de l’APdC i va crear el projecte “Habitar el territori amb el cos”, un projecte vivencial que vincula patrimoni industrial, cultura, natura i comunitat.

https://www.instagram.com/lamorada_espai/

taller

Tèxtil, la traçabilitat impossible

Divendres 30 d’agost, 18 a 19:30h

A càrrec d’ANNA ARMENGOU BALAGUER, tallerista de SETEM CATALUNYA

La Sala (Puig-reig)

Un taller per facilitar eines i dades per a la reflexió sobre les diverses causes generadores de vulneració de drets laborals i feminització de la pobresa i desigualtat que genera el sector tèxtil global.

A través d’una dinàmica participativa s’explora el funcionament del sector tèxtil i com el model de negoci i la cadena de producció, resultants dels processos de deslocalització i subcontractació faciliten la generació de desigualtats entre el Nord i el Sud global. L’objectiu final del taller és fomentar el debat i la reflexió del grup, construint entre totes i tots noves formes d’actuar i consumir.

Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Puig-reig.

SETEM Catalunya

SETEM Catalunya és una ONG d’Educació pel Desenvolupament, independent i participativa que, juntament amb organitzacions del Sud, sensibilitza la nostra societat sobre les desigualtats Nord-Sud, en denuncien les causes i promouen transformacions personals i col·lectives per aconseguir un món més just i solidari.

El propòsit de SETEM Catalunya és combatre les injustícies del capitalisme globalitzat mitjançant la sensibilització, la denúncia i la mobilització de la ciutadania catalana, la solidaritat internacional i la promoció d’un model econòmic que posi els drets i les necessitats de les persones al centre.

https://www.setem.org/catalunya/

conversa de coneixement

Pinzellades singulars de Cal Pons

Dissabte 31 d’agost, 18h

Conversa amb JAUME SERRA de l’ASSOCIACIÓ DE VEÏNS I AMICS DE CAL PONS.

Colònia de Cal Pons

Activitat gratuïta.

Una conversa sobre els espais de Cal Pons utilitzats com a escenaris singulars per a les mostres professionals de microdansa amb Jaume Serra de l’Associació de Veïns i Amics de Cal Pons. Una mirada sobre la història i l’arquitectura de l’església de Sant Josep, el passeig dels Til·lers i la Torre Nova.

Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Puig-reig i l’Associació de Veïns i Amics de Cal Pons.

Associació de Veïns i Amics de Cal Pons

Va néixer l’any 1995 en acabar la activitat industrial a causa del tancament de la fàbrica Manufactures Pons S.A. Som veïns i veïnes de la colònia i rodalies que tenim un apreci molt especial per la nostra terra. Les  tasques principals son la dinamització i protecció del nostre entorn, organitzant al llarg de l’any activitats i festes diverses per tal de promocionar i donar a conèixer l’important patrimoni arquitectònic i industrial d’aquest espai, per mitjà de visites guiades a la nostre colònia.

Un dels principals objectius de l’associació es la defensa del medi natural, i ens preocupa el manteniment del bosquet jardí que en altres temps eren una de les joies de la nostra comarca. De cara al futur ens plantegem ampliar les nostres activitats i implicar mes persones i poders politics per tal de continuar amb la millora, i restauració del tot el nostre patrimoni.

jornada divulgativa

L'aigua i el tèxtil

Divendres 6 de setembre, 19 a 21h

Una jornada per conèixer la relació del riu amb la fàbrica, sobre la importància de l’aigua en el context de les colònies industrials. Una mirada a l’ofici del turbinaire, sovint desconegut, i una peça clau en el desenvolupament de les colònies tèxtils.

Colònia de Cal Marçal

La visita a la turbina està limitada a 20 persones. Reserves per ordre d’inscripció.

19h Visita guiada a la turbina de la fàbrica de Cal Marçal amb JOSEP PARERA

La turbina és un element crucial en el desenvolupament de les colònies industrials tèxtils a mitjans del segle XIX, que substituint les rodes hidràuliques era molt més eficaç per aprofitar l’energia de l’aigua del riu per fer funcionar la fàbrica i permetre la vida a la colònia.

L’actual edifici de turbines de la fàbrica de Cal Marçal és un interessant construcció de maçoneria i maó, d’unaextraordinària elegància, tant pel que fa ala distribució de la maquinaria, com la decoració de material ceràmic a les parets, com per la pintura i molt especialment per la lluminositat que ofereixen els grans finestrals.

20h Programa de curtmetratges del projecte KINO a la plaça de la Xemeneia

Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Puig-reig, l’espai La Morada, el projecte KINO i Industrial Puigreig, S.A

Josep Parera Traserra

Va néixer al número 10 de la Colònia de Cal Marçal, de Puig-reig, ja fa moltes tardes. Als 15 anys va començar a treballar a la fabrica quan encara els telers d’aquesta vora de riu es feien sentir. El 1988 tot el que coneixien es va acabar i va tocar somniar un altre futur. Informàtic de professió, va tornar a la fàbrica ara fa 9 anys, per entendre l’aigua fent de turbinaire. L’olor inconfusible que sent al entrar per la porta gran, encara el transporta al temps en que tot anava mes a poc a poc. Aquí va començar a treballar i aquí ha acabat, amb orgull.

KINO – Cinema, Espais i Comunitat

Queralt Pons Serra és agent de vendes, distribuïdora i productora de cinema. El 2023 inicia KINO, un projecte que pretén recuperar espais del poble de Puig-reig i de la comarca per gaudir del cinema en comunitat. La seva seu és a l’espai La Morada, a Cal Marçal.

Industrial Puigreig S.A.

Empresa formada l’any 1959 dedicada a la producció d’energia hidroelèctrica, ubicada a l’antiga colònia de Cal Marçal. Els inicis de Cal Marçal es remunten al 1886, i va ser a partir de l’any 1929 quan va desenvolupar un creixement més pròsper, després de l’adquisició de la colònia per part de la família Viladomiu.

Turbina de la fàbrica de Cal Marçal (Fotografia. Josep Parera)

jornada divulgativa

La dona i el tèxtil

Dissabte 7 de setembre, 17:30 a 20.30h

Una jornada per conèixer i reflexionar sobre el paper de la dona en les colònies industrials tèxtils, tant significatiu en el context històric i actual de les dones de la colònia de L’Ametlla de Merola. Una mirada per descobrir la seva identitat, així com l’extensa activitat cultural que ha desenvolupat la seva colònia.

Colònia de l’Ametlla de Merola

Activitats gratuïtes. Cal inscripció prèvia per a les activitats Converses tèxtils i Visita guiada.

17:30h Converses tèxtils amb ROSA SERRA a l’Aspirantat

Una conversa conduïda per Rosa Serra amb treballadores de diferents generacions de la colònia de L’Ametlla de Merola. Amb la participació de Pilar Vilarnau, Mercè Riera, Dolors Picas, Encarna Mora, Esther Vilà i Isabel Boixadera.

18:30h Visita guiada a diferents espais culturals

Una visita pel batec cultural de la colònia; el teatre, l’espai l’Aspirantat amb el nans i el seu ball i, el mural Les filadores, amb la col·laboració de l’Associació Cultural Esplai.

19:30h Mostres professional de microdansa a la Plaça de l’Església

Dues mostres de microdansa en femení.

Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Puig-reig, l’Associació Cultural l’Esplai i l’Associació de veïns i veïnes de l’Ametlla de Merola.

Rosa Serra Rotés

Historiadora i divulgadora Puig-regenca. Llicenciada en Geografia i Història, i amb un Diploma d’Estudis Avançats per la Universitat de Barcelona. Ha estat professora de secundària, directora del Museu de les Mines de Cercs i responsable de diferents tasques de gestió i coordinació a la Diputació de Barcelona, entre d’altres.Té nombroses publicacions sobre la comarca del Berguedà i el patrimoni industrial, en revistes d’àmbit local, comarcal i nacional. És membre de l’Àmbit de Recerques del Berguedà des de la seva fundació i directora de la revista L’Erol des del 2005.

Associació Cultural Esplai

Creada l’any 1975 amb l’objectiu d’englobar en una sola entitat les tres activitats que en aquells moments eren el motor social i cultural ametllà: El Cinema, El Teatre i dintre d’aquest, però de manera independent, Els Pastorets. A més li corresponia a aquesta associació promoure la cultura en totes les seves vessants, així com preocupar-se i ocupar-se de mantenir les diferents activitats i tradicions que en aquell moment es duien a terme i ser l’eix central de noves creacions.

A més d’ocupar-se any rera de les representacions de Pastorets i les seves efemèrides (100 i 125 anys), Associació Cultural Esplai i Associació de Veïns es fusionen en una sola per tal de mantenir i revitalitzar les següents manifestacions culturals com Els Cascavells, que es van començar a ballar a l’Ametlla de Merola entorn de l’any 1902; Els Nans, resultants de l’intent de celebrar la festa berguedana de ‘La Patum’ en el període 1885-90 i que continuen ballant tal i com eren en la seva creació, i Les Caramelles cantades a l’Ametlla des de l’any 1880.

Associació de veïns i veïnes de l’Ametlla de Merola

L’Associació de veïns i veïnes de l’Ametlla de Merola és una associació sense ànim de lucre i de voluntariat, fundada l’any 1980 amb la finalitat d’intervenir en el dia a dia de la colònia de l’Ametlla de Merola.

10 projectes de microdansa

Míriam Maach

La filadora

Dissabte 31   Passeig dels til·lers19h
Diumenge 1   Frontó18:30h

La filadora és un solo de dansa contemporània on es recullen tots els teixits de la nostra vida en una sola intèrpret amb un fil a escena. Com Ariadna va salvar Teseu del Minotaure gràcies a un fil, com gràcies a la unió d’aquests es pot crear roba i com gràcies a aquest fet es filen relacions i xarxes de persones i comunitats.

Míriam Maach

Creadora, ballarina i professora dansa contemporània establerta a Barcelona. Va estudiar a El Magatzem Escola de Dansa i va continuar formant-se a la Copenhagen Contemporary Dance School. Com a intèrpret ha estat amb NOW-ID, CPH Arts Collective, Cia La Espina, entre d’altres. Va co-guanyar el 2n premi a Koreografi Konkurrencen 2022 de Dansekapellet i Uppercut Danseteater. També va crear el solo “Terra Baixa” que ha estat de gira per Escandinavia el 2023.

fitxa artística

Creació i interpretació: Míriam Maach
Suport: El Magatzem Escola de Dansa
 
Durada: 15 – 20 min.

Fotografies: Leila Maach Enguita

Ravid Abarbanel Dance & Projects

The art of a structure

Diumenge 1   Carrer de Sant Ignasi18h
Diumenge 1   Carrer de Sant Ignasi19h

Una llar sense casa només és una sensació́. Una casa sense llar és només una estructura.

Estic explorant la interrelació entre l’estructura que sosté la casa i com interactua amb els cossos, investigant com es comporten aquests amb l’entorn: què fa que la nostra casa sigui una llar i viceversa. Aquesta relació d’intercanvi mutu requereix equilibri i és tot un art.

Jo l’anomeno L’ART DE L’ESTRUCTURA.

Ravid Abarbanel

Ballarina, coreògrafa i professora de dansa, resident a Barcelona. Es va graduar en el Programa de Dansa Professional Maslool, Universitat Codarts de les Arts a Rotterdam i té un títol en B-Dansi de l’Acadèmia de Música i Dansa de Jerusalem. Va ser professora en el Màster de Dansa Moderna i Contemporània per a professors de dansa, iniciativa del Ministeri d’Educació d’Israel.
Entre les seves obres: “Underneath” (2015), “ALIZA” (2017), “WildHome” (2018), “HomeLima” (2018), “Home NC” (2019), “Uprooted” (2019), “Thoughts about leaving” (2022), ”Freeze IT” (2022) i “The Art of a Structure” (work in process). Ravid va ser guardonada amb el Premi a la Millor Intèrpret en Masdanza Dance Festival 2022 i va rebre una beca completa per al DanceWEB i American Dance Festival, 3r Premi a la coreografia. En el Concurs Internacional de Dansa de Stuttgart i també el premi a la Millor Intèrpret en el Barnes Crossing SoloDuo, Cologne, Alemanya.

fitxa artística

Direcció, coreografia i interpretació: Ravid Abarbanel
 
Durada: 15 -17 min.

Fotografies: Deganit Artman

Cia Nadine Gerspacher

En col·laboració amb Camille Lejeune

Diumenge 1   Teatre Nou18:30h
Diumenge 1   Teatre Nou19:30h

Entrem a la intimitat d’Edith. Edith viu a porta tancada amb el carro, un company mut i fidel que l’acompanya diàriament. Seductora i narcisista, passa el seu temps dins un món que ha creat a imatge seva, entre records i fantasies. En situar-nos al cor de l’univers d’aquest personatge tragicòmic, explorem la nostra relació amb els objectes que ens envolten, els objectes que contenen els nostres records. Edith fantasieja amb una vida plena d’encant en un llenguatge extravagant i humorístic.

Camille Lejeune

Va estudiar sociologia a la Universitat de Nantes fins el 2017. Desprès descobreix la dansa contemporània i decideix començar la seva formació a Toulouse, en el Centre Coreogràfic James Carles. La seva formació continua el 2019 amb la jove companyia FREE BODIES, a Barcelona. Des de 2021, balla per la compania Nadine Gerspacher, en diferents peces com “The Age of Aquarium”, “Non-Upgraded Existence” i “Das Innere Beben”. El 2022-23 treballa com a directora d’assajos en el programa FREE ROOTS a Barcelona. Camille Lejeune és una ballarina molt versàtil, interessada per diferents formes de dansa i expressió, així com el cant, el clown, la dansa-teatre i la performance. Li agrada crear mons imaginaris inspirats en imatges y desenvolupar personatges grotescos.

Cia Nadine Gerspacher

És un projecte artístic independent que actua com a plataforma per a les seves pròpies obres, així com per a col·laboracions amb altres artistes. Des de 2018 la companyia ha estat coproduïda regularment per el teatre E-Werk Freiburg (Alemanya) i ha rebut suport de diverses institucions. Forma part d’Alliansat de 2023 a 2026 en el SAT de Barcelona i ha rebut finançament durant tres anys de la Kulturstiftung des Bundes, Tanzland, i dels teatres INTHEGA per 2023 a 2026, a Alemanya. El camp de treball central de Cia Nadine Gerspacher és el teatre-dansa inspirat en la vida quotidiana, on combina l’absurd, la poesia i la corporalitat sense filtre de manera narrativa. Les seves peces es caracteritzen per l’humor, les transformacions, els moments grotescos i la vulnerabilitat; i busquen involucrar emocionalment al públic i abordar temàtiques crítiques i actuals de la societat mentre exploren les preguntes fonamentals de l’existència humana.

fitxa artística

Creació i direcció: Nadine Gerspacher i Camille Lejeune
Interpretació: Camille Lejeune
Mirada externa: Ombline Huvelle
Vestuari: Akimbo Future
Música: Clara Rockmore, Igor Stravinsky, Eugen Doga
Fotografia: Aurélie Veyrat, Nicolas Clausen
Producció: Cia Nadine Gerspacher i Camille Lejeune
Gestió: Nadine Gerspacher i Camille Lejeune
Amb el suport de: Anna Castells, Andréa Vibert, Maëlle Omnès i Zélia Sanchez-Battestini
 
Durada: 20 min.

Fotografies: Nicolas Clausen – Lokal de risc

Ambae Company

La veu de les (d)ones

Diumenge 1   Frontó18h
Diumenge 1   Frontó19h

Una ballarina navega per un mar de teixits de colors vibrants il·lustrant l’oceà i les seves ones. A l’antiga Grècia l’aigua era un element femení. Inspirada en la mítica sirena, símbol de feminitat i dualitat, la peça explora la lluita contínua perquè les veus de les dones siguin escoltades.

Ambae Company

Un projecte fundat el 2019 per la ballarina Arina Lannoo i el músic Tito Ripoll. El seu treball s’endinsa en problemàtiques socials contemporànies fomentant una comprensió més profunda de l’experiència humana. La primera obra “Connection” es va estrenar al Dansa Metropolitana el 2021. “We all live in a box”. La segona creació, es va estrenar el 2022 al Festival Mais Imaginarius de Portugal i ha estat de gira per Espanya, Portugal, Països Baixos i Bèlgica. La seva nova producció “La veu de les (d)ones” es va estrenar l’abril de 2024 dins el festival aTAnsa’T de Llinars del Vallès.

fitxa artística

Direcció artística: Ambae Company
Concepte i coreografia: ArinaLannoo
Música i disseny sonor: Tito Ripoll
Intèrpret: Arina Lannoo
Escenografia: Ambae Company
Ulls externs: Julieta Gascon (Cia Zero En Conducta) i Marc Esteve
Distribució i Acompanyament a la producció: Fani Benages
Suport: ICEC – Generalitat de Catalunya
Col·laboradors: Roca Umbert CAM de Granollers, Can Gassol de Mataró, Festival aTAnsa’T i Teatre Auditori de Llinars del Vallès, Gouvernement i Viernulvier de Gent i Festival Tierras de Qala’t
 
Durada: 15 min.

Fotografies: Olga Segura

LaFonte Cia

Els Dits Als Mots

Diumenge 1   Biblioteca18h
Diumenge 1   Biblioteca19:30h

La companyia LaFonte està investigant la relació del cos amb el seu profund desig. Parlem d’uns cossos, específicament, que manifesten una problemàtica clara, ja sigui física, emocional o mental, i que tenen la fervorosa necessitat de resoldre-la.
Dins d’aquesta primera trilogia de la companyia, aquesta resolució passa per la declaració de l’espai de la ficció, la escriptura, i més específicament la poesia. En aquest segon opus, “Els Dits Als Mots”, despleguem la figura del poeta Miquel Martí i Pol en tres personatges: el cos, la poètica i la fantasia, trenant aquestes tres branques dins d’una peça de potent fisicalitat i gran onirisme.

Clio Van Kerm

Treballa amb la companyia La Taimada d’Olga Alvarez i Jordi Cabestany, amb la qual el 2020, guanya el 34è Certamen Coreogáfico de Madrid amb la peça “Filia et Fobia”. El 2023, actua al Mercat de les Flors amb “El jardí” de La Taimada. Al 2022, co-crea la Cia LaFonte amb Laura Azuaga amb la qual estan girant les seves dues primeres peces, tant en format de carrer com de sala i festivals internacionals (Me Ya Be, Congo).

Laura Azuaga

Actriu i ballarina. Es forma en interpretació a El Timbal. El 2023 treballa com intèrpret amb la companyia La Taimada en el seu últim projecte “El jardí”, estrenat al Mercat de les Flors. En els últims anys ha participat en diversos projectes de dansa i teatre com a intèrpret i com a ajudant de direcció, entre d’altres a: “Guie Biaani” de Valeria Vázquez, “El tiempo que nos queda” de Claudia Marcela Estrada (dins de la inauguració de Mas Riera), “Terratrèmols a Londres” de Mike Bartlett i dirigit per Sílvia Navarro. Al 2022, co-crea la LaFonte Cia amb Clio Van Kerm.

Carmen Cabot

Performer graduada el 2023 en dansa i performing arts per la Universitat PERA – School of Performing Arts, GAU, a Xipre. A Barcelona, treballa amb la companyia La Taimada, a la qual atorguen, el 2020, el Primer Premi del Certamen Coreográfico de Madrid, amb el duet “Filia et Fobia”. Actualment està desenvolupant un solo dins el Pla d’Impuls a la Dansa 2024.

fitxa artística

Coreografia: LaFonte Cia
Direcció: Clio Van Kerm
Ajudant de direcció: Olga Álvarez, Aïda Bellet
Interpretació: Clio Van Kerm, Laura Azuaga i Marta Pajares
Música: Ola Witalisz – LOOP
Vestuari i espai escènic: Laura Matamoros
Disseny de llums: Cooperativa PUNCH
 
Durada: 20 min.

Fotografies: Claudia Marcela Estrada

Isabel Is My name

El sudor el agua... El textil diluido.

Dissabte 31   Torre Nova18h
Diumenge 1   Frontó20h

Un cos vestit de sobre consum s’enfronta a la suor i al moviment, contemplant l’impacte que cau sobre ell i el seu entorn. El tèxtil es torna pell, la suor es torna aigua. Dansa contemporània.

Isabel Is My name

Una companyia de dansa d’autor, que utilitza els llenguatges de la dansa contemporània i la moda, aborda les temàtiques de gènere – feminisme, upcycling i activisme. Està dirigida per la Coreògrafa – ballarina i dissenyadora de moda Isabel Peña Chilena, radicada a la Ciutat de València, Espanya. Isabel Peña és dissenyadora de modes, llicenciada en Disseny, Màster en Direcció i creació de marques de moda (Escola Superior de Disseny de Barcelona). Actualment cursa el grau superior de dansa contemporània especialitat en coreografia i interpretació en el Conservatori Superior de Dansa de València.

fitxa artística

Creació i interpretació: Isabel Peña – Isabel Is My name
Assistència coreogràfica: Pau Aran Gimeno
Fotografia: Rocío Cuminao
Maquillatge: Thiara Estay
Assistent de vestuari: Emilia Ávila
 
Durada: 20 min.

Fotografies: Rocío Cuminao

Ana F. Melero & Luna Sánchez

PIES DE GALLINA

Dissabte 31   Església de Sant Josep19:30h
Diumenge 1   Carrer de Sant Ignasi18:30h

PIES DE GALLINA és el cos comú creat per dues dones que ballen les seves sincronies i discordances. L’obra s’inspira en les expressions “Tenir la pell de gallina” i “Caminar amb peus de plom”, indagant en el contrast entre allò instintiu i allò racional. Aquests dos cossos exploren l’enteniment i el suport com a base de supervivència, generant un volum en perpetu esfondrament que sosté i és sostingut. Un viatge sobre la importància d’aquests dos cossos inseparables, tan forts i febles alhora, proposant suport i desequilibri a la relació mutant de les seves dues intèrprets i creadores.

Ana F. Melero i Luna Sánchez

Es coneixen fa anys en el Centro Andaluz de Danza i actualment desenvolupen els seus projectes personals amb el Colectivo Banquet i La Basal, girant peces com “Rojo Rojo Verde”, “Latente”, “Quiral” o “MudarseInstalarse”. Aquestes peces viatgen a nombrosos festivals i certàmens nacionals en els últims anys. Les dues compaginen les seves creacions amb el treball d’intèrpret: Ana F. Melero treballa amb Hanni Dance, Sol Picó i Isabel Vázquez; i Luna Sánchez amb Guillermo Weickert, Jesús Rubio Gamo i María Cabeza de Vaca, entre altres.

fitxa artística

Direcció, coreografia i interpretació: Ana F. Melero i Luna Sánchez
Espai sonor: Xerach Peñate i Lucía Bocanegra
Vestuari: Mariona Signes
Mirada externa: María Cabeza de Vaca i Isabel Vázquez
Vídeo teaser: Elena Puchol
Suports: INJUVE, Teatro Albert Camus Ajuntament de Sant Lluís, L’Estruch Fàbrica de Creació de les Arts en Viu, Centro Huarte, Aaron Vivancos Talent Center i La Cavatina Social Club Mahón
 
Durada: 15 min.

Fotografies: Lourdes de Vicente

Gilles Viandier - Cie Promenade d'artiste

Hi(s)las

Dissabte 31   Passeig dels Til·lers19:30h
Diumenge 1   Plaça de la Puríssima19:30h

L’aigua, com la dansa, és una font d’energia. La qualitat elàstica, fluida, monumental i compacta d’un vel blau, permet revelar espais i aporta energia de l’aigua. Temes al voltant de la producció i consum de roba que ens vesteix, aigua per a la supervivència del cos, ressò d’ecològiques, somàtiques i poètiques accions.

Gilles Viandier

Arquitecte llicenciat i músic aficionat, va ballar com a ballarí contemporani en diverses companyies d’Europa: Montpeller, Marsella, París (F), Lausana, Ginebra (CH), Berlín (D), Tilburg, (NL), Budapest (HU), Cadis, Barcelona (E)… Des del 2006 desenvolupa i coreografia performances que qüestionen l’espai públic, el context, el color, els gestos i el paper de l’espectador dins dels projectes “#Number#” i “Street Pantone”.

fitxa artística

Creació: Promenade d’artiste
Concepció, coreografia i escenografia: Gilles Viandier
Producció: Promenade d’artiste
 
Durada: 20 min.

Fotografies: Daniel Petit (a dalt) i Alain Cotten (a baix)

  artista convidat

Federica Porello & Daniel Claret

El demà d'ahir

Diumenge 1   Teatre Nou19h
Diumenge 1   Teatre Nou20h

“Història i atemporal es van unir. Aleshores només hi havia un espai dur, impersonal, etern. Tot participava en el mateix ordre: res és més proper al sagrat que el no-res.” Etel Adnan

Ser dues transeünts en un lloc, que és alhora un transeünt en si mateix. Trobar-se. Fer arrels, per després deixar-se endur pel vent. La petjada va quedant i, de la mateixa manera que l’aigua proporciona energia, la memòria teixeix la identitat.

Federica Porello

Ballarina, professora de dansa, coreògrafa i terapeuta en biodinàmica craneosacral. Forma part de les companyies Mal Pelo i ZOO/ Thomas Hauert. En el seu recorregut artístic alterna creacions col·lectives i transmissió, posant en diàleg els llenguatges artístics de la dansa, la música i el teatre d’objectes.

Daniel Claret Mora

Combina concerts de format clàssic a sales com el Palau de la Música i l’Auditori de Barcelona amb propostes on la música s’integra en altres elements, com la dansa, el text o el moviment. Des del 2020 forma part de “Highlands” i “Inventions”, espectacles del grup creatiu Mal Pelo. Paral·lelament, és professor de violoncel al Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona.

fitxa artística

Dansa: Federica Porello
Música: Daniel Claret
Assistència tècnica: Xavi Moreno
 
Durada: 17 min.

Fotografies: Álex Ramírez Gama

  artista convidat

Pau Aran Gimeno

Seeking the truth

Dissabte 31   Església de Sant Josep20h
Diumenge 1   Plaça de la Puríssima20h

L’aigua, símbol de purificació i renovació, es fusiona amb la indústria tèxtil, font de creació i expressió, en Seeking the truth. A través de la dansa abstracta de Pau Aran Gimeno, es posa de manifest la necessitat de trobar la veritat enmig de la confusió i el desordre. Com els colors que es barregen en un teixit, les emocions es entrellacen en una comprensió profunda de la identitat i la pertinença. En aquesta obra, les aigües turbulentes de la frustració es converteixen en un riu de connexió entre cultures i creences, explorant les complexitats de la relació humana amb el món que ens envolta. En un escenari on el rebuig i la negació ens envolten, la dansa ens guia cap a la trobada de la nostra autèntica essència, com una gota d’aigua que esdevé part de l’oceà infinit.

Pau Aran Gimeno

Nascut a Cerdanyola del Vallès (Barcelona) va començar la seva carrera amb onze anys a través dels balls llatinoamericans, estàndard, jazz, modern i ballet clàssic. Va completar els seus estudis al Conservatorio Profesional de Danza Mariemma de Madrid i posteriorment en la Folkwang Hochschule der Künste de Essen, abans d’incorporar-se a l’ensemble del Tanztheater Wuppertal – Pina Bausch el 2005, fins a 2020 com a membre permanent i posteriorment com a convidat. És també el 2020 quan inicia la seva col·laboració artística amb Sidi Larbi Cherkaoui, la qual continua fins avui.
A partir de 2013, comencen les seves creacions coreogràfiques independents, generalment desenvolupades a través de treballs col·lectius interdisciplinaris i de tallers creatius. Entre els seus treballs es troben “Avui em veus, demà seré invisible” (2013); “Tres maneres” i “Mimosa” (2016); “Notes on Life” (2019, produït a Yokohama); “Brocken” i “Ich bin nicht nur ein Körper, aber wenn du willst, kann ich tanzen” (2019, tots dos per al Tanztheater Wuppertal); “Lettre d´amour” (2020, coproduït pel Festival GREC de Barcelona, amb Consuelo Trujillo i Alberto Conejero); i “Un cadavre exquis II” (2022, estrenat al Teatro Español amb José Troncoso).
La seva motivació actual és continuar desenvolupant l’expressió a través del llenguatge corporal, centrant-se en la creació i la pedagogia de la dansa contemporània. La recerca del moviment i el seu interès per la poètica del teatre-dansa contemporani estan representats en els seus projectes. Amb el compromís de compartir els coneixements i experiències adquirits prèviament amb la següent generació d’artistes, Pau fomenta l’autodescobriment, combinant simultàniament herència i tradició amb el pas del temps i la natura transitòria de la dansa del futur.

ficha artística

Direcció i intepretació: Pau Aran
Dramatúrgia: José Troncoso
Assistència de direcció: Isabel Peña
Direcció musical: Flavien Berger
Espai lumínic: Oriol Ibáñez
Vestuari: Isabel Peña
Management i producció: Apricot productions & Jaume Nieto (Imagin.art)
Agraïments: Sidi Larbi Cherkaoui, Dayan Akhmedgaliev, Andrea Bou Othmane ‘Drew’ i Antonio Ruz
 
Durada: 17 min.

Fotografies: Rachel Papo