resum
Vídeo resum del festival (2024).
edició 2024
l'aigua i el tèxtil, puig-reig (berguedà)
del 27 d’agost al 7 de setembre
L’edició de 2024 serà del 27 d’agost al 7 de setembre sobre la temàtica L’aigua i el tèxtil, al municipi de Puig-reig, comarca del Berguedà (Barcelona).
L’aigua és un element imprescindible per a la vida i és un recurs bàsic per a la humanitat. Les diverses civilitzacions al llarg de la història s’han construït i han crescut al costat dels rius, perquè el riu és energia, riquesa, progrés. El riu és vida. L’aigua i el tèxtil esdevenen dos elements inseparables en el context de les colònies industrials tèxtils, construïdes a les lleres dels rius Ter i Llobregat i dels seus afluents a la segona meitat del segle XIX, quan la industria tèxtil s’estava convertint en un dels motors més importants de la Revolució Industrial a Catalunya.
A partir de 1858 la falta de carbó va fer traslladar la producció tèxtil a les conques dels riusper aprofitar la força de l’aigua i obtenir energia hidràulica, molt més econòmica. Aquestes fàbriques de riu van anar acompanyades de la construcció d’habitatges primer, i d’escola, església, botiga i altres serveis desprès; ja que estaven allunyades dels nuclis urbans i permetiaals treballadors i a les seves famíliesviure i treballar sense necessitat de sortir de la colònia.
El riu Llobregat, des del seu naixement a Castellar de n’Hug fins a la desembocadura al Prat del Llobregat, va arribar a acollir 46 colònies tèxtils. A les comarques del Berguedà i el Bages és on la concentració de colònies és més alta, i al municipi de Puig-reig n’hi ha set:
– Cal Prat
– Cal Casas
– Cal Pons
– Cal Marçal
– Cal Vidal
– Cal Riera
– L’Ametlla de Merola
Les colònies tèxtils es van basar en la fibra del cotó i l’energia hidràulica per generar filats i teixits. Aquests elements han quedat relegats a altres fonts d’energia, fibres artificials i altres productes tèxtils. Actualment, la indústria tèxtil és la segona més contaminant del món, i el riu i l’aigua continua sent una font d’energia i vida molt preuada i necessària que cal preservar.
Estirant el fil des del procés d’industrialització a Catalunya amb les colònies tèxtils i l’ús de l’energia hidràulica, proposem una temàtica per observar l’evolució del sector i la situació social i ambiental actual. Per qüestionar quin sentit té el model de consum de roba actual: molt contaminant, efímer i desmesurat, de producte barat i de mala qualitat. Un consum completament lligat a la construcció d’una identitat esclava de la imatge i la superficialitat, en una societat globalitzada i capitalista, però conscient de la necessitat d’un canvi urgent.
Una temàtica també per donar valor, promoure i difondre el coneixement del patrimoni industrial tèxtil, tan significatiu en el procés d’industrialització català i part important de la nostra història; que ens ajuda a entendre d’on venim, per situar-nos al present i projectar-nos al futur.

Font: El llegat patrimonial de les colònies industrials. Capítol 9. PATRIMONIS – XARXA AUDIOVISUAL LOCAL, 2021
Informació d’interès:
col·laboradors especials
nunart guinardó
nunArt Guinardó és un espai de creació gestionat per nunArt Creacions, una associació cultural amb seu al barri del Guinardó que va ser fundada l’any 2019 com a projecte germà de l’associació nunArt (2007-2020). nunArt Creacions té un equip directiu que en projecta una visió, però és possible gràcies a un gran nombre d’artistes, amics i entitats que a través de col·laboracions i intercanvis faciliten poder desenvolupar la tasca de manera professional.
L’exploració individual i la creativitat artística no han de ser pràctiques restringides a l’àmbit professional de les arts escèniques, sinó que poden formar part del desenvolupament vital de qualsevol individu, a qualsevol edat, és per això que l’activitat que s’hi programa té en compte diversitat de perfils potencials.
El nostre és un espai que, en el seu recorregut, s’ha consolidat com a centre de desenvolupament del teixit escènic, formatiu i creatiu, local i internacional, però que també vol mantenir-se obert a persones de qualsevol àmbit professional que desitgin explorar i gaudir del seu potencial humà i expressiu.

fotografia






















Fotografies: Sergi Panizo
microdansa
31 d'agost i 1 de setembre
10 projectes de microdansa
1 de setembre, 21h
reconeixements de premis
graella
dissabte 31
Artista | Escenari | Hora |
ISABEL IS MY NAME | Torre Nova | 19h |
MÍRIAM MAACH | Passeig dels Til·lers | 19h |
ANA F. MELERO & LUNA SÁNCHEZ | Església de Sant Josep | 19:30h |
GILLES VIANDIER | Passeig dels Til·lers | 19:30h |
PAU ARAN GIMENO | Església de Sant Josep | 20h |
diumenge 1
Artista | Escenari | Hora |
RAVID ABARBANEL | Carrer de Sant Ignasi | 18h |
LAFONTE CIA | Biblioteca | 18h |
AMBAE COMPANY | Frontó | 18h |
ANA F. MELERO & LUNA SÁNCHEZ | Carrer de Sant Ignasi | 18:30h |
MÍRIAM MAACH | Frontó | 18:30h |
CIA NADINE GERSPACHER | Teatre Nou | 18:30h |
RAVID ABARBANEL | Carrer de Sant Ignasi | 19h |
AMBAE COMPANY | Frontó | 19h |
FEDERICA PORELLO & DANIEL CLARET | Teatre Nou | 19h |
LAFONTE CIA | Biblioteca | 19:30h |
CIA NADINE GERSPACHER | Teatre Nou | 19:30h |
GILLES VIANDIER | Plaça de la Puríssima | 19:30h |
ISABEL IS MY NAME | Frontó | 20h |
FEDERICA PORELLO & DANIEL CLARET | Teatre Nou | 20h |
PAU ARAN GIMENO | Plaça de la Puríssima | 20h |
escenaris singulars
Colònia de Cal Pons
Torre Nova |
Esglèsia de Sant Josep |
Passeig dels til·lers |

Colònia de Cal Vidal
Teatre Nou |
Plaça de la Puríssima |
Biblioteca |
Frontó |
Carrer de Sant Ignasi |

reconeixements de premis
El festival 15m2 va fer un lliurament de premis remunerats amb 4 categories:
– Premi Interpretació
Ravid Abarbanel – The art of structure
– Premi Creació Escenogràfica
Ambae Company – La veu de les (d)ones
– Premi Arrel i Memòria
Pau Aran Gimeno – Seeking the truth
– Premi Públic
Pau Aran Gimeno – Seeking the truth
L’equip de valoració estarà integrat per representats de la localitat i el territori, professionals del sector i un crític especialitzat en dansa contemporània.
– Imma Comas, regidora de l’Ajuntament de Puig-reig.
– Jordi Vidal, director del Museu de la Colònia Vidal.
– Gisela Creus, codirectora del Centre de Creació NunArt Creacions de Barcelona.
– Jordi Sora, periodista cultural especialitzat en dansa contemporània.





activitats de coneixement i territori 2024
passejada nocturna
Caminada pel Llobregat en quart minvant
Dimarts 27 d’agost, 20 a 23h
Passejada amb l’ASSOCIACIÓ D’AMICS DE LES COLÒNIES INDUSTRIALS DE L’ALT LLOBREGAT i el PROJECTE LEBANNA de l’espai La Morada de Cal Marçal.
Itinerant (Puig-reig, Cal Prat, Cal Cases i Cal Pons)
Inici i final: Plaça Nova (Puig-reig)
Una passejada nocturna circular al voltant del riu Llobregat i les Colònies de Cal Prat, Cal Cases i Cal Pons, per redescobrir el territori i el patrimoni industrial tèxtil de Puig-reig, i aproximar-nos-hi amb tots els sentits. Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Puig-reig, l’Associació d’Amics de les Colònies Industrials de l’Alt Llobregat i el projecte Lebanna de l’espai La Morada de Cal Marçal.
Al final de la passejada hi haurà un petit tast de formatges locals per a tots els assistents. Cal dur calçat adequat, roba còmoda i llum, i és recomanable dur aigua.
Associació d’Amics de les Colònies Industrials de l’Alt Llobregat
L’Associació d’Amics de les Colònies Industrials de l’Alt Llobregat és una entitat creada per el foment, la promoció, la divulgació i la preservació dels valors històrics, culturals, patrimonials i naturals del conjunt de colònies industrials de l’Alt Llobregat, així com també dels aspectes socials i ambientals del seu entorn fluvial que configuren un paisatge únic i singular d’aquest territori al costat del riu Llobregat.
Lebanna – Espai La Morada
Annabel Garcia Circuns és membre de l’espai La Morada i responsable del projecte Lebanna. A partir de la seva recerca a nivell formatiu, vivencial i laboral, descobreix que la seva vocació és treballar amb el grup humà, independentment del col·lectiu, el gènere, l’edat. Culminant la formació de Teràpia psicocorporal del Sistema Rio Abierto, inicia Lebanna, un projecte d’acompanyament a través del moviment expressiu i la teràpia psicocorporal. Aquest últim any va rebre un ajut de dansa aplicada de l’APdC i va crear el projecte “Habitar el territori amb el cos”, un projecte vivencial que vincula patrimoni industrial, cultura, natura i comunitat.


taller
Tèxtil, la traçabilitat impossible
Divendres 30 d’agost, 18 a 19:30h
A càrrec d’ANNA ARMENGOU BALAGUER, tallerista de SETEM CATALUNYA
La Sala (Puig-reig)
Un taller per facilitar eines i dades per a la reflexió sobre les diverses causes generadores de vulneració de drets laborals i feminització de la pobresa i desigualtat que genera el sector tèxtil global.
A través d’una dinàmica participativa s’explora el funcionament del sector tèxtil i com el model de negoci i la cadena de producció, resultants dels processos de deslocalització i subcontractació faciliten la generació de desigualtats entre el Nord i el Sud global. L’objectiu final del taller és fomentar el debat i la reflexió del grup, construint entre totes i tots noves formes d’actuar i consumir.
Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Puig-reig.
SETEM Catalunya
SETEM Catalunya és una ONG d’Educació pel Desenvolupament, independent i participativa que, juntament amb organitzacions del Sud, sensibilitza la nostra societat sobre les desigualtats Nord-Sud, en denuncien les causes i promouen transformacions personals i col·lectives per aconseguir un món més just i solidari.
El propòsit de SETEM Catalunya és combatre les injustícies del capitalisme globalitzat mitjançant la sensibilització, la denúncia i la mobilització de la ciutadania catalana, la solidaritat internacional i la promoció d’un model econòmic que posi els drets i les necessitats de les persones al centre.

conversa de coneixement
Pinzellades singulars de Cal Pons
Dissabte 31 d’agost, 18h
Conversa amb JAUME SERRA de l’ASSOCIACIÓ DE VEÏNS I AMICS DE CAL PONS.
Colònia de Cal Pons
Activitat gratuïta.
Una conversa sobre els espais de Cal Pons utilitzats com a escenaris singulars per a les mostres professionals de microdansa amb Jaume Serra de l’Associació de Veïns i Amics de Cal Pons. Una mirada sobre la història i l’arquitectura de l’església de Sant Josep, el passeig dels Til·lers i la Torre Nova.
Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Puig-reig i l’Associació de Veïns i Amics de Cal Pons.
Associació de Veïns i Amics de Cal Pons
Va néixer l’any 1995 en acabar la activitat industrial a causa del tancament de la fàbrica Manufactures Pons S.A. Som veïns i veïnes de la colònia i rodalies que tenim un apreci molt especial per la nostra terra. Les tasques principals son la dinamització i protecció del nostre entorn, organitzant al llarg de l’any activitats i festes diverses per tal de promocionar i donar a conèixer l’important patrimoni arquitectònic i industrial d’aquest espai, per mitjà de visites guiades a la nostre colònia.
Un dels principals objectius de l’associació es la defensa del medi natural, i ens preocupa el manteniment del bosquet jardí que en altres temps eren una de les joies de la nostra comarca. De cara al futur ens plantegem ampliar les nostres activitats i implicar mes persones i poders politics per tal de continuar amb la millora, i restauració del tot el nostre patrimoni.

jornada divulgativa
L'aigua i el tèxtil
Divendres 6 de setembre, 19 a 21h
Una jornada per conèixer la relació del riu amb la fàbrica, sobre la importància de l’aigua en el context de les colònies industrials. Una mirada a l’ofici del turbinaire, sovint desconegut, i una peça clau en el desenvolupament de les colònies tèxtils.
Colònia de Cal Marçal
La visita a la turbina està limitada a 20 persones. Reserves per ordre d’inscripció.
19h Visita guiada a la turbina de la fàbrica de Cal Marçal amb JOSEP PARERA
La turbina és un element crucial en el desenvolupament de les colònies industrials tèxtils a mitjans del segle XIX, que substituint les rodes hidràuliques era molt més eficaç per aprofitar l’energia de l’aigua del riu per fer funcionar la fàbrica i permetre la vida a la colònia.
L’actual edifici de turbines de la fàbrica de Cal Marçal és un interessant construcció de maçoneria i maó, d’unaextraordinària elegància, tant pel que fa ala distribució de la maquinaria, com la decoració de material ceràmic a les parets, com per la pintura i molt especialment per la lluminositat que ofereixen els grans finestrals.
20h Programa de curtmetratges del projecte KINO a la plaça de la Xemeneia
Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Puig-reig, l’espai La Morada, el projecte KINO i Industrial Puigreig, S.A
Josep Parera Traserra
Va néixer al número 10 de la Colònia de Cal Marçal, de Puig-reig, ja fa moltes tardes. Als 15 anys va començar a treballar a la fabrica quan encara els telers d’aquesta vora de riu es feien sentir. El 1988 tot el que coneixien es va acabar i va tocar somniar un altre futur. Informàtic de professió, va tornar a la fàbrica ara fa 9 anys, per entendre l’aigua fent de turbinaire. L’olor inconfusible que sent al entrar per la porta gran, encara el transporta al temps en que tot anava mes a poc a poc. Aquí va començar a treballar i aquí ha acabat, amb orgull.
KINO – Cinema, Espais i Comunitat
Queralt Pons Serra és agent de vendes, distribuïdora i productora de cinema. El 2023 inicia KINO, un projecte que pretén recuperar espais del poble de Puig-reig i de la comarca per gaudir del cinema en comunitat. La seva seu és a l’espai La Morada, a Cal Marçal.
Industrial Puigreig S.A.
Empresa formada l’any 1959 dedicada a la producció d’energia hidroelèctrica, ubicada a l’antiga colònia de Cal Marçal. Els inicis de Cal Marçal es remunten al 1886, i va ser a partir de l’any 1929 quan va desenvolupar un creixement més pròsper, després de l’adquisició de la colònia per part de la família Viladomiu.


Turbina de la fàbrica de Cal Marçal (Fotografia. Josep Parera)
jornada divulgativa
La dona i el tèxtil
Dissabte 7 de setembre, 17:30 a 20.30h
Una jornada per conèixer i reflexionar sobre el paper de la dona en les colònies industrials tèxtils, tant significatiu en el context històric i actual de les dones de la colònia de L’Ametlla de Merola. Una mirada per descobrir la seva identitat, així com l’extensa activitat cultural que ha desenvolupat la seva colònia.
Colònia de l’Ametlla de Merola
Activitats gratuïtes. Cal inscripció prèvia per a les activitats Converses tèxtils i Visita guiada.
17:30h Converses tèxtils amb ROSA SERRA a l’Aspirantat
Una conversa conduïda per Rosa Serra amb treballadores de diferents generacions de la colònia de L’Ametlla de Merola. Amb la participació de Pilar Vilarnau, Mercè Riera, Dolors Picas, Encarna Mora, Esther Vilà i Isabel Boixadera.
18:30h Visita guiada a diferents espais culturals
Una visita pel batec cultural de la colònia; el teatre, l’espai l’Aspirantat amb el nans i el seu ball i, el mural Les filadores, amb la col·laboració de l’Associació Cultural Esplai.
19:30h Mostres professional de microdansa a la Plaça de l’Església
Dues mostres de microdansa en femení.
Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Puig-reig, l’Associació Cultural l’Esplai i l’Associació de veïns i veïnes de l’Ametlla de Merola.
Rosa Serra Rotés
Historiadora i divulgadora Puig-regenca. Llicenciada en Geografia i Història, i amb un Diploma d’Estudis Avançats per la Universitat de Barcelona. Ha estat professora de secundària, directora del Museu de les Mines de Cercs i responsable de diferents tasques de gestió i coordinació a la Diputació de Barcelona, entre d’altres.Té nombroses publicacions sobre la comarca del Berguedà i el patrimoni industrial, en revistes d’àmbit local, comarcal i nacional. És membre de l’Àmbit de Recerques del Berguedà des de la seva fundació i directora de la revista L’Erol des del 2005.
Associació Cultural Esplai
Creada l’any 1975 amb l’objectiu d’englobar en una sola entitat les tres activitats que en aquells moments eren el motor social i cultural ametllà: El Cinema, El Teatre i dintre d’aquest, però de manera independent, Els Pastorets. A més li corresponia a aquesta associació promoure la cultura en totes les seves vessants, així com preocupar-se i ocupar-se de mantenir les diferents activitats i tradicions que en aquell moment es duien a terme i ser l’eix central de noves creacions.
A més d’ocupar-se any rera de les representacions de Pastorets i les seves efemèrides (100 i 125 anys), Associació Cultural Esplai i Associació de Veïns es fusionen en una sola per tal de mantenir i revitalitzar les següents manifestacions culturals com Els Cascavells, que es van començar a ballar a l’Ametlla de Merola entorn de l’any 1902; Els Nans, resultants de l’intent de celebrar la festa berguedana de ‘La Patum’ en el període 1885-90 i que continuen ballant tal i com eren en la seva creació, i Les Caramelles cantades a l’Ametlla des de l’any 1880.
Associació de veïns i veïnes de l’Ametlla de Merola
L’Associació de veïns i veïnes de l’Ametlla de Merola és una associació sense ànim de lucre i de voluntariat, fundada l’any 1980 amb la finalitat d’intervenir en el dia a dia de la colònia de l’Ametlla de Merola.

10 projectes de microdansa
Míriam Maach
La filadora
Dissabte 31 | Passeig dels til·lers | 19h |
Diumenge 1 | Frontó | 18:30h |
La filadora és un solo de dansa contemporània on es recullen tots els teixits de la nostra vida en una sola intèrpret amb un fil a escena. Com Ariadna va salvar Teseu del Minotaure gràcies a un fil, com gràcies a la unió d’aquests es pot crear roba i com gràcies a aquest fet es filen relacions i xarxes de persones i comunitats.
Míriam Maach
Creadora, ballarina i professora dansa contemporània establerta a Barcelona. Va estudiar a El Magatzem Escola de Dansa i va continuar formant-se a la Copenhagen Contemporary Dance School. Com a intèrpret ha estat amb NOW-ID, CPH Arts Collective, Cia La Espina, entre d’altres. Va co-guanyar el 2n premi a Koreografi Konkurrencen 2022 de Dansekapellet i Uppercut Danseteater. També va crear el solo “Terra Baixa” que ha estat de gira per Escandinavia el 2023.
fitxa artística
Creació i interpretació: Míriam Maach |
Suport: El Magatzem Escola de Dansa |
Durada: 15 – 20 min. |


Fotografies: Leila Maach Enguita
Ravid Abarbanel Dance & Projects
The art of a structure
Diumenge 1 | Carrer de Sant Ignasi | 18h |
Diumenge 1 | Carrer de Sant Ignasi | 19h |
Una llar sense casa només és una sensació́. Una casa sense llar és només una estructura.
Estic explorant la interrelació entre l’estructura que sosté la casa i com interactua amb els cossos, investigant com es comporten aquests amb l’entorn: què fa que la nostra casa sigui una llar i viceversa. Aquesta relació d’intercanvi mutu requereix equilibri i és tot un art.
Jo l’anomeno L’ART DE L’ESTRUCTURA.
Ravid Abarbanel
Ballarina, coreògrafa i professora de dansa, resident a Barcelona. Es va graduar en el Programa de Dansa Professional Maslool, Universitat Codarts de les Arts a Rotterdam i té un títol en B-Dansi de l’Acadèmia de Música i Dansa de Jerusalem. Va ser professora en el Màster de Dansa Moderna i Contemporània per a professors de dansa, iniciativa del Ministeri d’Educació d’Israel.
Entre les seves obres: “Underneath” (2015), “ALIZA” (2017), “WildHome” (2018), “HomeLima” (2018), “Home NC” (2019), “Uprooted” (2019), “Thoughts about leaving” (2022), ”Freeze IT” (2022) i “The Art of a Structure” (work in process). Ravid va ser guardonada amb el Premi a la Millor Intèrpret en Masdanza Dance Festival 2022 i va rebre una beca completa per al DanceWEB i American Dance Festival, 3r Premi a la coreografia. En el Concurs Internacional de Dansa de Stuttgart i també el premi a la Millor Intèrpret en el Barnes Crossing SoloDuo, Cologne, Alemanya.
fitxa artística
Direcció, coreografia i interpretació: Ravid Abarbanel |
Durada: 15 -17 min. |


Fotografies: Deganit Artman
Cia Nadine Gerspacher
En col·laboració amb Camille Lejeune
Diumenge 1 | Teatre Nou | 18:30h |
Diumenge 1 | Teatre Nou | 19:30h |
Entrem a la intimitat d’Edith. Edith viu a porta tancada amb el carro, un company mut i fidel que l’acompanya diàriament. Seductora i narcisista, passa el seu temps dins un món que ha creat a imatge seva, entre records i fantasies. En situar-nos al cor de l’univers d’aquest personatge tragicòmic, explorem la nostra relació amb els objectes que ens envolten, els objectes que contenen els nostres records. Edith fantasieja amb una vida plena d’encant en un llenguatge extravagant i humorístic.
Camille Lejeune
Va estudiar sociologia a la Universitat de Nantes fins el 2017. Desprès descobreix la dansa contemporània i decideix començar la seva formació a Toulouse, en el Centre Coreogràfic James Carles. La seva formació continua el 2019 amb la jove companyia FREE BODIES, a Barcelona. Des de 2021, balla per la compania Nadine Gerspacher, en diferents peces com “The Age of Aquarium”, “Non-Upgraded Existence” i “Das Innere Beben”. El 2022-23 treballa com a directora d’assajos en el programa FREE ROOTS a Barcelona. Camille Lejeune és una ballarina molt versàtil, interessada per diferents formes de dansa i expressió, així com el cant, el clown, la dansa-teatre i la performance. Li agrada crear mons imaginaris inspirats en imatges y desenvolupar personatges grotescos.
Cia Nadine Gerspacher
És un projecte artístic independent que actua com a plataforma per a les seves pròpies obres, així com per a col·laboracions amb altres artistes. Des de 2018 la companyia ha estat coproduïda regularment per el teatre E-Werk Freiburg (Alemanya) i ha rebut suport de diverses institucions. Forma part d’Alliansat de 2023 a 2026 en el SAT de Barcelona i ha rebut finançament durant tres anys de la Kulturstiftung des Bundes, Tanzland, i dels teatres INTHEGA per 2023 a 2026, a Alemanya. El camp de treball central de Cia Nadine Gerspacher és el teatre-dansa inspirat en la vida quotidiana, on combina l’absurd, la poesia i la corporalitat sense filtre de manera narrativa. Les seves peces es caracteritzen per l’humor, les transformacions, els moments grotescos i la vulnerabilitat; i busquen involucrar emocionalment al públic i abordar temàtiques crítiques i actuals de la societat mentre exploren les preguntes fonamentals de l’existència humana.
fitxa artística
Creació i direcció: Nadine Gerspacher i Camille Lejeune |
Interpretació: Camille Lejeune |
Mirada externa: Ombline Huvelle |
Vestuari: Akimbo Future |
Música: Clara Rockmore, Igor Stravinsky, Eugen Doga |
Fotografia: Aurélie Veyrat, Nicolas Clausen |
Producció: Cia Nadine Gerspacher i Camille Lejeune |
Gestió: Nadine Gerspacher i Camille Lejeune |
Amb el suport de: Anna Castells, Andréa Vibert, Maëlle Omnès i Zélia Sanchez-Battestini |
Durada: 20 min. |


Fotografies: Nicolas Clausen – Lokal de risc
Ambae Company
La veu de les (d)ones
Diumenge 1 | Frontó | 18h |
Diumenge 1 | Frontó | 19h |
Una ballarina navega per un mar de teixits de colors vibrants il·lustrant l’oceà i les seves ones. A l’antiga Grècia l’aigua era un element femení. Inspirada en la mítica sirena, símbol de feminitat i dualitat, la peça explora la lluita contínua perquè les veus de les dones siguin escoltades.
Ambae Company
Un projecte fundat el 2019 per la ballarina Arina Lannoo i el músic Tito Ripoll. El seu treball s’endinsa en problemàtiques socials contemporànies fomentant una comprensió més profunda de l’experiència humana. La primera obra “Connection” es va estrenar al Dansa Metropolitana el 2021. “We all live in a box”. La segona creació, es va estrenar el 2022 al Festival Mais Imaginarius de Portugal i ha estat de gira per Espanya, Portugal, Països Baixos i Bèlgica. La seva nova producció “La veu de les (d)ones” es va estrenar l’abril de 2024 dins el festival aTAnsa’T de Llinars del Vallès.
fitxa artística
Direcció artística: Ambae Company |
Concepte i coreografia: ArinaLannoo |
Música i disseny sonor: Tito Ripoll |
Intèrpret: Arina Lannoo |
Escenografia: Ambae Company |
Ulls externs: Julieta Gascon (Cia Zero En Conducta) i Marc Esteve |
Distribució i Acompanyament a la producció: Fani Benages |
Suport: ICEC – Generalitat de Catalunya |
Col·laboradors: Roca Umbert CAM de Granollers, Can Gassol de Mataró, Festival aTAnsa’T i Teatre Auditori de Llinars del Vallès, Gouvernement i Viernulvier de Gent i Festival Tierras de Qala’t |
Durada: 15 min. |


Fotografies: Olga Segura
LaFonte Cia
Els Dits Als Mots
Diumenge 1 | Biblioteca | 18h |
Diumenge 1 | Biblioteca | 19:30h |
La companyia LaFonte està investigant la relació del cos amb el seu profund desig. Parlem d’uns cossos, específicament, que manifesten una problemàtica clara, ja sigui física, emocional o mental, i que tenen la fervorosa necessitat de resoldre-la.
Dins d’aquesta primera trilogia de la companyia, aquesta resolució passa per la declaració de l’espai de la ficció, la escriptura, i més específicament la poesia. En aquest segon opus, “Els Dits Als Mots”, despleguem la figura del poeta Miquel Martí i Pol en tres personatges: el cos, la poètica i la fantasia, trenant aquestes tres branques dins d’una peça de potent fisicalitat i gran onirisme.
Clio Van Kerm
Treballa amb la companyia La Taimada d’Olga Alvarez i Jordi Cabestany, amb la qual el 2020, guanya el 34è Certamen Coreogáfico de Madrid amb la peça “Filia et Fobia”. El 2023, actua al Mercat de les Flors amb “El jardí” de La Taimada. Al 2022, co-crea la Cia LaFonte amb Laura Azuaga amb la qual estan girant les seves dues primeres peces, tant en format de carrer com de sala i festivals internacionals (Me Ya Be, Congo).
Laura Azuaga
Actriu i ballarina. Es forma en interpretació a El Timbal. El 2023 treballa com intèrpret amb la companyia La Taimada en el seu últim projecte “El jardí”, estrenat al Mercat de les Flors. En els últims anys ha participat en diversos projectes de dansa i teatre com a intèrpret i com a ajudant de direcció, entre d’altres a: “Guie Biaani” de Valeria Vázquez, “El tiempo que nos queda” de Claudia Marcela Estrada (dins de la inauguració de Mas Riera), “Terratrèmols a Londres” de Mike Bartlett i dirigit per Sílvia Navarro. Al 2022, co-crea la LaFonte Cia amb Clio Van Kerm.
Carmen Cabot
Performer graduada el 2023 en dansa i performing arts per la Universitat PERA – School of Performing Arts, GAU, a Xipre. A Barcelona, treballa amb la companyia La Taimada, a la qual atorguen, el 2020, el Primer Premi del Certamen Coreográfico de Madrid, amb el duet “Filia et Fobia”. Actualment està desenvolupant un solo dins el Pla d’Impuls a la Dansa 2024.
fitxa artística
Coreografia: LaFonte Cia |
Direcció: Clio Van Kerm |
Ajudant de direcció: Olga Álvarez, Aïda Bellet |
Interpretació: Clio Van Kerm, Laura Azuaga i Marta Pajares |
Música: Ola Witalisz – LOOP |
Vestuari i espai escènic: Laura Matamoros |
Disseny de llums: Cooperativa PUNCH |
Durada: 20 min. |


Fotografies: Claudia Marcela Estrada
Isabel Is My name
El sudor el agua... El textil diluido.
Dissabte 31 | Torre Nova | 18h |
Diumenge 1 | Frontó | 20h |
Un cos vestit de sobre consum s’enfronta a la suor i al moviment, contemplant l’impacte que cau sobre ell i el seu entorn. El tèxtil es torna pell, la suor es torna aigua. Dansa contemporània.
Isabel Is My name
Una companyia de dansa d’autor, que utilitza els llenguatges de la dansa contemporània i la moda, aborda les temàtiques de gènere – feminisme, upcycling i activisme. Està dirigida per la Coreògrafa – ballarina i dissenyadora de moda Isabel Peña Chilena, radicada a la Ciutat de València, Espanya. Isabel Peña és dissenyadora de modes, llicenciada en Disseny, Màster en Direcció i creació de marques de moda (Escola Superior de Disseny de Barcelona). Actualment cursa el grau superior de dansa contemporània especialitat en coreografia i interpretació en el Conservatori Superior de Dansa de València.
fitxa artística
Creació i interpretació: Isabel Peña – Isabel Is My name |
Assistència coreogràfica: Pau Aran Gimeno |
Fotografia: Rocío Cuminao |
Maquillatge: Thiara Estay |
Assistent de vestuari: Emilia Ávila |
Durada: 20 min. |


Fotografies: Rocío Cuminao
Ana F. Melero & Luna Sánchez
PIES DE GALLINA
Dissabte 31 | Església de Sant Josep | 19:30h |
Diumenge 1 | Carrer de Sant Ignasi | 18:30h |
PIES DE GALLINA és el cos comú creat per dues dones que ballen les seves sincronies i discordances. L’obra s’inspira en les expressions “Tenir la pell de gallina” i “Caminar amb peus de plom”, indagant en el contrast entre allò instintiu i allò racional. Aquests dos cossos exploren l’enteniment i el suport com a base de supervivència, generant un volum en perpetu esfondrament que sosté i és sostingut. Un viatge sobre la importància d’aquests dos cossos inseparables, tan forts i febles alhora, proposant suport i desequilibri a la relació mutant de les seves dues intèrprets i creadores.
Ana F. Melero i Luna Sánchez
Es coneixen fa anys en el Centro Andaluz de Danza i actualment desenvolupen els seus projectes personals amb el Colectivo Banquet i La Basal, girant peces com “Rojo Rojo Verde”, “Latente”, “Quiral” o “MudarseInstalarse”. Aquestes peces viatgen a nombrosos festivals i certàmens nacionals en els últims anys. Les dues compaginen les seves creacions amb el treball d’intèrpret: Ana F. Melero treballa amb Hanni Dance, Sol Picó i Isabel Vázquez; i Luna Sánchez amb Guillermo Weickert, Jesús Rubio Gamo i María Cabeza de Vaca, entre altres.
fitxa artística
Direcció, coreografia i interpretació: Ana F. Melero i Luna Sánchez |
Espai sonor: Xerach Peñate i Lucía Bocanegra |
Vestuari: Mariona Signes |
Mirada externa: María Cabeza de Vaca i Isabel Vázquez |
Vídeo teaser: Elena Puchol |
Suports: INJUVE, Teatro Albert Camus Ajuntament de Sant Lluís, L’Estruch Fàbrica de Creació de les Arts en Viu, Centro Huarte, Aaron Vivancos Talent Center i La Cavatina Social Club Mahón |
Durada: 15 min. |


Fotografies: Lourdes de Vicente
Gilles Viandier - Cie Promenade d'artiste
Hi(s)las
Dissabte 31 | Passeig dels Til·lers | 19:30h |
Diumenge 1 | Plaça de la Puríssima | 19:30h |
L’aigua, com la dansa, és una font d’energia. La qualitat elàstica, fluida, monumental i compacta d’un vel blau, permet revelar espais i aporta energia de l’aigua. Temes al voltant de la producció i consum de roba que ens vesteix, aigua per a la supervivència del cos, ressò d’ecològiques, somàtiques i poètiques accions.
Gilles Viandier
Arquitecte llicenciat i músic aficionat, va ballar com a ballarí contemporani en diverses companyies d’Europa: Montpeller, Marsella, París (F), Lausana, Ginebra (CH), Berlín (D), Tilburg, (NL), Budapest (HU), Cadis, Barcelona (E)… Des del 2006 desenvolupa i coreografia performances que qüestionen l’espai públic, el context, el color, els gestos i el paper de l’espectador dins dels projectes “#Number#” i “Street Pantone”.
fitxa artística
Creació: Promenade d’artiste |
Concepció, coreografia i escenografia: Gilles Viandier |
Producció: Promenade d’artiste |
Durada: 20 min. |


Fotografies: Daniel Petit (a dalt) i Alain Cotten (a baix)
artista convidat
Federica Porello & Daniel Claret
El demà d'ahir
Diumenge 1 | Teatre Nou | 19h |
Diumenge 1 | Teatre Nou | 20h |
“Història i atemporal es van unir. Aleshores només hi havia un espai dur, impersonal, etern. Tot participava en el mateix ordre: res és més proper al sagrat que el no-res.” Etel Adnan
Ser dues transeünts en un lloc, que és alhora un transeünt en si mateix. Trobar-se. Fer arrels, per després deixar-se endur pel vent. La petjada va quedant i, de la mateixa manera que l’aigua proporciona energia, la memòria teixeix la identitat.
Federica Porello
Ballarina, professora de dansa, coreògrafa i terapeuta en biodinàmica craneosacral. Forma part de les companyies Mal Pelo i ZOO/ Thomas Hauert. En el seu recorregut artístic alterna creacions col·lectives i transmissió, posant en diàleg els llenguatges artístics de la dansa, la música i el teatre d’objectes.
Daniel Claret Mora
Combina concerts de format clàssic a sales com el Palau de la Música i l’Auditori de Barcelona amb propostes on la música s’integra en altres elements, com la dansa, el text o el moviment. Des del 2020 forma part de “Highlands” i “Inventions”, espectacles del grup creatiu Mal Pelo. Paral·lelament, és professor de violoncel al Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona.
fitxa artística
Dansa: Federica Porello |
Música: Daniel Claret |
Assistència tècnica: Xavi Moreno |
Durada: 17 min. |


Fotografies: Álex Ramírez Gama
artista convidat
Pau Aran Gimeno
Seeking the truth
Dissabte 31 | Església de Sant Josep | 20h |
Diumenge 1 | Plaça de la Puríssima | 20h |
L’aigua, símbol de purificació i renovació, es fusiona amb la indústria tèxtil, font de creació i expressió, en Seeking the truth. A través de la dansa abstracta de Pau Aran Gimeno, es posa de manifest la necessitat de trobar la veritat enmig de la confusió i el desordre. Com els colors que es barregen en un teixit, les emocions es entrellacen en una comprensió profunda de la identitat i la pertinença. En aquesta obra, les aigües turbulentes de la frustració es converteixen en un riu de connexió entre cultures i creences, explorant les complexitats de la relació humana amb el món que ens envolta. En un escenari on el rebuig i la negació ens envolten, la dansa ens guia cap a la trobada de la nostra autèntica essència, com una gota d’aigua que esdevé part de l’oceà infinit.
Pau Aran Gimeno
Nascut a Cerdanyola del Vallès (Barcelona) va començar la seva carrera amb onze anys a través dels balls llatinoamericans, estàndard, jazz, modern i ballet clàssic. Va completar els seus estudis al Conservatorio Profesional de Danza Mariemma de Madrid i posteriorment en la Folkwang Hochschule der Künste de Essen, abans d’incorporar-se a l’ensemble del Tanztheater Wuppertal – Pina Bausch el 2005, fins a 2020 com a membre permanent i posteriorment com a convidat. És també el 2020 quan inicia la seva col·laboració artística amb Sidi Larbi Cherkaoui, la qual continua fins avui.
A partir de 2013, comencen les seves creacions coreogràfiques independents, generalment desenvolupades a través de treballs col·lectius interdisciplinaris i de tallers creatius. Entre els seus treballs es troben “Avui em veus, demà seré invisible” (2013); “Tres maneres” i “Mimosa” (2016); “Notes on Life” (2019, produït a Yokohama); “Brocken” i “Ich bin nicht nur ein Körper, aber wenn du willst, kann ich tanzen” (2019, tots dos per al Tanztheater Wuppertal); “Lettre d´amour” (2020, coproduït pel Festival GREC de Barcelona, amb Consuelo Trujillo i Alberto Conejero); i “Un cadavre exquis II” (2022, estrenat al Teatro Español amb José Troncoso).
La seva motivació actual és continuar desenvolupant l’expressió a través del llenguatge corporal, centrant-se en la creació i la pedagogia de la dansa contemporània. La recerca del moviment i el seu interès per la poètica del teatre-dansa contemporani estan representats en els seus projectes. Amb el compromís de compartir els coneixements i experiències adquirits prèviament amb la següent generació d’artistes, Pau fomenta l’autodescobriment, combinant simultàniament herència i tradició amb el pas del temps i la natura transitòria de la dansa del futur.
ficha artística
Direcció i intepretació: Pau Aran |
Dramatúrgia: José Troncoso |
Assistència de direcció: Isabel Peña |
Direcció musical: Flavien Berger |
Espai lumínic: Oriol Ibáñez |
Vestuari: Isabel Peña |
Management i producció: Apricot productions & Jaume Nieto (Imagin.art) |
Agraïments: Sidi Larbi Cherkaoui, Dayan Akhmedgaliev, Andrea Bou Othmane ‘Drew’ i Antonio Ruz |
Durada: 17 min. |


Fotografies: Rachel Papo